Kurssit

Lihastautiliitto järjestää sopeutumisvalmennuskursseja lihastautia sairastaville aikuisille ja lapsille. Osassa kursseista on mukana myös perhe, puoliso tai joku muu läheinen. Kurssien lisäksi järjestetään kesäleirejä lapsille. Kursseja rahoittavat Kansaneläkelaitos, Raha-automaattiyhdistys sekä terveydenhuolto.

Lihastautiliiton järjestämän kurssitoiminnan tavoitteena on antaa tietoa lihassairauksista, niiden hoidosta, kuntoutuksesta, tutkimuksesta ja sosiaaliturvan palveluista muuttuneessa elämäntilanteessa. Lisäksi kurssilla tapaa muita lihastautia sairastavia, jolloin on mahdollista kokemusten jakamiseen ja vertaistukeen. Kurssit tarjoavat myös mahdollisuuden virkistyä ja saada voimavaroja arkipäivän elämään.

Kurssiohjelma koostuu esimerkiksi asiantuntijaluennoista, ohjatuista keskusteluryhmistä sekä liikunnallisista ja toiminnallisista ryhmistä.  Kurssiohjelman toteutuksessa otetaan huomioon kurssilaisten odotukset ja toiveet.

Jokaisella kurssilla työskentelee avustajia/lastenohjaajia, jotka mahdollistavat kurssilaisten täysipainoisen osallistumisen kurssin ohjelmaan.

ALUEELLINEN TIETOPÄIVÄ MYOSIITEISTApolymyosiitti, inkluusiokappalemyosiitti ja dermatomyosiittiAika: Keskiviikko 3.5.2017 klo 12.00–17.00 Paikka: Vammaisjä
Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480 100. Linja aukeaa soittoajan alettua, ja se suljetaan soittoajan päätyttyä. Puhe
Mitokondriotautia sairastaville sekä heidän läheisille ja omaisille järjestetään vertaistapaaminen Helsingissä, Valkeassa talossa, 9.-11.6.2017. Vertaist
ALS-päivät Helsingissä 17–18.6.2017 Onko perinnöllisyyden tutkimisella yhteyksiä hoitojen kehitykseen? Tästä aiheesta puhuu neurologian erikoislääk