Hoito ja kuntoutus

Useimpia lihassairauksia ei voida parantaa eikä niihin ole lääkinnällistä hoitoa. Toimivaksi hoitomuodoksi jääkin usein kokonaiskuntoutus. Sillä tarkoitetaan fyysisen kuntoutuksen lisäksi kaikkia niitä toimintoja ja terapioita, joilla pyritään tukemaan sairastunutta ja hänen perhettään. Kuntoutuksen tarkoitus on sairauden aiheuttamien vaurioiden ja toiminnan vajavuuden vähentäminen ja ennaltaehkäiseminen ja sitä kautta arkiselviytymisen helpottaminen.

Vain joihinkin lihastauteihin löytyy oireita helpottavaa lääkitystä. Myastenioihin ja myosiitteihin on olemassa kortikosteroidihoitoja, myotoniaoiretta (lihasjäykkyys) voidaan helpottaa lääkityksellä ja ALS-tautiin on riluzolilääkitys, joka hidastaa taudin etenemistä jonkin verran. Muutoin lääkehoito on yleensä oireenmukaista.

Joskus myös kirurginen hoito voi olla tarpeen esim. selän tai raajojen virheasentojen korjaamiseksi.

Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480 100. Linja aukeaa soittoajan alettua, ja se suljetaan soittoajan päätyttyä. Puhe
Lihastautiliitto ry:n kiertue Tietoa lihassairauksista –yleisöluennot   Tule paikan päälle tai osallistu verkon välityksellä. Ohjelmassa neurologin l
Lihastautiliiton työllisyystoiminta kutsuu nuoria mukaan 10.-11.11.2017 nuorten risteilylle!   Matkaan lähdetään Turusta Viking Gracella, risteily on tar
Vertaistukipäivä ALSiin sairastuneiden aikuisikäisille lapsille lauantaina 18.11.2017 Break Sokos Hotel Flamingossa VantaallaLihastautiliitto ry järjestää