Hoito ja kuntoutus

Useimpia lihassairauksia ei voida parantaa eikä niihin ole lääkinnällistä hoitoa. Toimivaksi hoitomuodoksi jääkin usein kokonaiskuntoutus. Sillä tarkoitetaan fyysisen kuntoutuksen lisäksi kaikkia niitä toimintoja ja terapioita, joilla pyritään tukemaan sairastunutta ja hänen perhettään. Kuntoutuksen tarkoitus on sairauden aiheuttamien vaurioiden ja toiminnan vajavuuden vähentäminen ja ennaltaehkäiseminen ja sitä kautta arkiselviytymisen helpottaminen.

Vain joihinkin lihastauteihin löytyy oireita helpottavaa lääkitystä. Myastenioihin ja myosiitteihin on olemassa kortikosteroidihoitoja, myotoniaoiretta (lihasjäykkyys) voidaan helpottaa lääkityksellä ja ALS-tautiin on riluzolilääkitys, joka hidastaa taudin etenemistä jonkin verran. Muutoin lääkehoito on yleensä oireenmukaista.

Joskus myös kirurginen hoito voi olla tarpeen esim. selän tai raajojen virheasentojen korjaamiseksi.

Lihastautiliitto järjestää yhdessä Matka-agenttien kanssa  11. – 15.9.2017 matkan Tallinnaan. Tallinna on suomalaisille tuttu Viron pääkaupunki, joka
Lihastautiliiton liikuntachat kokoaa 27.9.2017 klo 17-19 ruudun ääreen monipuolisen joukon asiantuntijoita keskustelemaan soveltavasta liikunnasta ja ennen ka
Lihastaudit – hengitystoimintojen tukeminen fysioterapian keinoin Fysioterapeuttien koulutuspäivä 5.10.2017 klo 9.00 – 12.30 Cumulus City keskusta, Haa
Lihastautiliiton työllisyystoiminta kutsuu nuoria mukaan 10.-11.11.2017 nuorten risteilylle!   Matkaan lähdetään Turusta Viking Gracella, risteily on tar