OHJEET KURSSEILLE HAKEMISEEN

Hakulomakkeet ja tarvittavat liitteet riippuvat kurssin rahoittajasta. Kurssihakemukset liitteineen toimitetaan Lihastautiliittoon.

Kelan kurssit

1. Kelan lomake KU104 (vaativa lääkinnällinen kuntoutus) tai KU132 (harkinnanvarainen)

2. Liitteeksi lääkärin B-lausunto tai ote kuntoutussuunnitelmasta, josta ilmenee sopeutumisvalmennuksen tarve. Kun kurssiin sisältyy läheisten jakso, tulee lääkärintodistuksessa olla maininta/perustelut vanhempien/sisarusten osallistumisesta kurssille.

3. Palautus osoitteeseen:
Lihastautiliitto ry / kurssit
Läntinen Pitkäkatu 35
20100 TURKU

(tai vaihtoehtoisesti Kelan paikallistoimistoon)

Lisätietoja kursseista antaa kuntoutussuunnittelija Susanna Ryynänen: 044 703 4657 tai susanna.ryynanen@lihastautiliitto.fi.

STEA-kurssit ja lasten vertaistuelliset leirit

1. Lihastautiliiton hakulomake

2. Liitteeksi terveystiedot, joista selviää lihastautidiagnoosi (B-lausunto ei ole välttämätön). Matkakorvauksien ja mahdollisen kuntoutusrahan hakemista varten tarvitaan lääkärin suositus kyseiselle kurssille.

3. Palautus osoitteeseen:
Lihastautiliitto ry / kurssit
Läntinen Pitkäkatu 35
20100 TURKU

Lihastautiliiton hakulomakkeita saa Lihastautiliitosta, p. 044 736 1030 tai Lihastautiliiton sivuilta www.lihastautiliitto.fi. Kelan lomakkeita saa Kelan toimistoilta tai osoitteesta www.kela.fi.

Matkakorvaus ja kuntoutusraha

Kurssit ovat osallistujille ja läheisille maksuttomia. Kurssit toteutetaan Veikkauksen tuella (STEA) tai Kelan kuntoutuksena.

Mikäli haet kuntoutuksen ajalta kuntoutusrahaa tai korvausta matkojen kustannuksista Kelalta, tarvitset hakemuksesi liitteeksi lääkärinsuosituksen hakemallesi kurssille. Suosituksen ei tarvitse olla laaja lausunto, vaan riittää että siitä selviää lihastautidiagnoosi, sopeutumisvalmennuksen tarve ja mille kurssille haetaan.

Matkakorvaus suoritetaan halvimman matkustustavan mukaan (julkinen liikenne) ja omavastuuosuus yhdensuuntaiselta matkalta on 25 € (vuonna 2017). Erityiskulkuneuvon tarpeesta (esim. taksi) on osallistujan saatava erillinen todistus omasta hoitovastuuyksiköstä ennen kurssin alkua ja oikeus taksin käyttöön kannattaa vielä varmistaa Kelasta.

Kuntoutusrahaa kurssin ajalta voi hakea 16-67-vuotias kuntoutuja korvaamaan mahdollista kuntoutuksen aikaista ansionmenetystä. Jos kyseessä on kurssi, jolle osallistuu myös omainen, on omaisellakin mahdollisuus hakea kuntoutusrahaa. Lisätietoja kuntoutusrahan ehdoista löydät osoitteesta www.kela.fi/kuntoutusraha.

Lasten kesäleirien matkat kurssipaikalle maksaa perhe itse.

Haku kursseille päättyy kaksi kuukautta ennen kurssin alkua. Hakuaikojen jälkeen kannattaa tiedustella mahdollisia vapaita paikkoja Lihastautiliiton kuntoutussuunnittelijalta. Tieto kurssille pääsystä ilmoitetaan hakijalle viimeistään kuukausi ennen kurssin alkua. Kursseilla on majoitus kahden hengen huoneessa toisen kurssilaisen kanssa. Majoitus yhden hengen huoneessa vain perustelluista terveyssyistä.

Lisätietoja: kuntoutussuunnittelija Susanna Ryynänen, p. 044 703 4657/ susanna.ryynanen@lihastautiliitto.fi

Hakulomakkeet täällä

Lihastautiliitto tarjoaa kerran kuukaudessa puhelimitse myös lääkärin neuvontaa. Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 04