OHJEET KURSSEILLE HAKEMISEEN

Haku Kelan rahoittamalle sopeutumisvalmennuskurssille

Kurssille haetaan täyttämällä Kelan lomake KU104 (vaativa lääkinnällinen kuntoutus) tai KU132 (harkinnanvarainen). Hakemuksen liitteeksi tarvitaan hoitavan lääkärin B-lausunto tai ote kuntoutussuunnitelmasta, josta ilmenee sopeutumisvalmennuksen tarve. Kun kurssiin sisältyy läheisten jakso, tulee lääkärintodistuksessa olla maininta vanhempien/sisarusten osallistumisesta kurssille.

Hakulomakkeita saa Lihastautiliitosta, p. 044 736 1030 tai Lihastautiliiton verkkosivuston sivulta http://www.lihastautiliitto.fi/fi/Hakulomakkeet, Kelan toimistoilta tai osoitteesta www.kela.fi. Hakemukset lähetetään Lihastautiliittoon tai Kelaan. Kelan kurssien esivalinnasta vastaa Lihastautiliiton kuntoutustyöryhmä. Kuntoutuspäätöksen tekee keskitetysti Kelan Itäinen tiimi 2. Hakuaika kursseille päättyy kaksi kuukautta ennen kurssin alkua.

Haku STEA:n rahoittamalle sopeutumisvalmennuskurssille/leirille

Kurssille/leirille haetaan Lihastautiliiton omilla hakulomakkeilla. Hakulomakkeita saa Lihastautiliitosta, p. 044 736 1030 tai Lihastautiliiton verkkosivuston sivulta http://www.lihastautiliitto.fi/fi/Hakulomakkeet. Jos haluat hakea STEA:n kurssiin liittyen Kelalta matkakorvauksia tai kuntoutusrahaa, kurssihakemuksen liitteeksi tarvitaan lääkärin suositus. Suosituksen ei tarvitse olla laaja lausunto, vaan riittää että siitä selviää lihastautidiagnoosi, sopeutumisvalmennuksen tarve ja mille kurssille haetaan. Myös kopiot asiakirjoista kelpaavat. Mikäli kurssiin sisältyy läheisen jakso, tulee lääkärintodistuksessa olla maininta/perustelut läheisen osallistumisesta kurssille. Hakemukset lähetetään Lihastautiliittoon. STEA:n rahoittamien kurssien valinnat tekee Lihastautiliiton kuntoutustyöryhmä. Hakuaika kursseille/leireille päättyy kaksi kuukautta ennen kurssin/leirin alkua.

Haku ALS-sopeutumisvalmennuskursseille

Kurssille haetaan Lihastautiliiton omalla ALS-kurssien hakulomakkeella. Hakulomakkeen saa Lihastautiliitosta, p. 044 736 1030 tai Lihastautiliiton verkkosivuston sivulta http://www.lihastautiliitto.fi/fi/Hakulomakkeet. Kurssille voi osallistua yksi läheinen. Oman hakemuksen liitteeksi tarvitaan lääkärinlausunto/suositus ALS–sopeutumisvalmennuskurssille.

Hakemus palautetaan Lihastautiliittoon. Kurssille osallistuminen edellyttää maksusitoumuksen saamista terveydenhuollosta. Lihastautiliiton kuntoutussuunnittelija tekee maksusitoumuspyynnön hakijan hoitovastuuyksikköön, kun asiakkaan oma hakemus on saapunut Lihastautiliittoon. Sairaalat/terveyskeskukset voivat lähettää maksusitoumuksen myös suoraan Lihastautiliiton toimistoon. ALS-kurssien toteutuminen edellyttää riittävän määrän maksusitoumuksia.

Kaikki hakemukset lähetetään osoitteella:
Lihastautiliitto/kurssit
Läntinen Pitkäkatu 35
20100 Turku

Apua lomakkeen täyttämiseen saat tarvittaessa liiton kuntoutussuunnittelijalta.Tieto kurssille pääsystä ilmoitetaan hakijalle viimeistään kuukausi ennen kurssin alkua.

Hakuaikojen jälkeen kannattaa tiedustella mahdollisia vapaita paikkoja Lihastautiliiton kuntoutussuunnittelijalta. Mikäli kurssi joudutaan siirtämään tai kokonaan peruuttamaan (liian vähäisen hakijamäärän vuoksi), hakijoihin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Lisäksi asiasta tiedotetaan Lihastautiliiton verkkosivuilla.

Kustannukset osallistujille

Lihastautiliiton järjestämä kurssitoiminta on osallistujille maksutonta. Kela korvaa matkoista aiheutuvat kustannukset kurssin jälkeen omavastuuosuuden ylittävältä osalta, mikäli hakemuksen liitteenä on ollut lääkärin suositus. Erityiskulkuneuvon tarpeesta on osallistujan saatava todistus omasta hoitovastuuyksiköstä ennen kurssin alkua. Oikeus kuntoutusrahaan, korvaukseksi ansionmenetyksestä kurssiajalta, kannattaa tarkistaa Kelasta. Kursseilta annetaan osallistumistodistus. Lasten kesäleireille ja liikuntaleirille osallistuja maksaa matkat itse. Leirihakemuksen liitteenä ei tarvita lääkärinlausuntoa.

Lisätietoja: kuntoutussuunnittelija Susanna Ryynänen: 044 703 4657 tai  susanna.ryynanen@lihastautiliitto.fi

ALS-sopeutumisvalmennuskursseista lisätietoja antaa palvelusuunnittelija Ritva Pirttimaa: 050 572 2784 tai ritva.pirttimaa@lihastautiliitto.fi

Hakulomakkeet täällä

Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480 100. Linja aukeaa soittoajan alettua, ja se suljetaan soittoajan päätyttyä. Puhe