LIHASTAUTEIHIN LIITTYVIÄ OIREITA

Lihastaudeissa esiintyviä tavallisimpia oireita ovat lihassurkastumat ja lihasheikkous. Näistä syistä johtuvat rajoitukset liikkumisessa ja ongelmat jokapäiväisissä toiminnoissa.

Lihasheikkous voi kuitenkin olla voimakkuudeltaan vaihtelevaa eri lihassairauksissa ja usein samankin diagnoosin omaavien kohdalla.

Lihasheikkous voi olla pysyvää tai etenevää.

Lihasheikkoutta ja -surkastumia esiintyy joko vartalon ja/tai raajojen lihaksistossa tai vain esimerkiksi silmälihaksissa tai nielun alueella. Hartioiden ja lantion lihasheikkous on hyvin tavallista.

Lihasheikkoudesta johtuen ongelmia voi esiintyä mm. pään kannattelussa, kasvojen lihaksissa, syömisessä, puhumisessa ja hengittämisessä.

Hartioissa ja käsissä esiintyvä heikkous ja kömpelyys estävät tavaroiden kantamisen tai esim. pyykin ripustamisen tai hiusten kampaamisen. Vuoteelta, kyykystä tai maasta ylösnousu omatoimisesti ei useinkaan onnistu. Käveleminen, portaissa kulkeminen ja kynnysten ylittäminen vaikeutuvat, samoin itsenäinen pukeutuminen, peseytyminen ja kodinhoitotyöt tai asioiminen kodin ulkopuolella. Tasapaino voi olla myös huomattavasti heikentynyt ja henkilö voi kaatua pienestäkin tönäisystä.

Kivut eivät yleensä ole hallitsevia lihassairauksissa. Poikkeuksena ovat kuitenkin jotkut ääreishermostoperäiset tai tulehdukselliset lihastaudit.

Lihaskireydet, väärä lihaskuormitus, turvotukset, virheasennot ja lihaskrampit voivat aiheuttaa kiputiloja ja tuntua hyvinkin kivuliailta. Samoin virheelliset liiketottumukset, pitkään paikallaan olo, ylirasitus, kylmyys tai jännitys voivat aiheuttaa kiputuntemuksia.

Kipuja pyritään ehkäisemään ja hoitamaan fysioterapialla, fysikaalisilla hoidoilla, hieronnalla, omaehtoisella liikunnalla, apuvälineillä, erilaisilla lastoilla ja tuilla sekä tarvittaessa kipulääkkeillä.

ALUEELLINEN TIETOPÄIVÄ MYOSIITEISTApolymyosiitti, inkluusiokappalemyosiitti ja dermatomyosiittiAika: Keskiviikko 3.5.2017 klo 12.00–17.00 Paikka: Vammaisjä
Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480 100. Linja aukeaa soittoajan alettua, ja se suljetaan soittoajan päätyttyä. Puhe
Mitokondriotautia sairastaville sekä heidän läheisille ja omaisille järjestetään vertaistapaaminen Helsingissä, Valkeassa talossa, 9.-11.6.2017. Vertaist
ALS-päivät Helsingissä 17–18.6.2017 Onko perinnöllisyyden tutkimisella yhteyksiä hoitojen kehitykseen? Tästä aiheesta puhuu neurologian erikoislääk