Lihastautiliiton tärkeimpiä palvelumuotoja ovat

oikeuksien valvonta, sopeutumisvalmennus sekä tiedottaminen.

Sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskurssit on tarkoitettu lihastautia sairastaville ja heidän perheilleen sekä läheisilleen ja niiden tavoitteena on antaa osallistujille eväitä itsenäiseen elämään ja valmiuksia ihmisenä kasvamiseen tiedon ja vertaistuen avulla.
Tarkemmin täällä.

Lihastautiliitto tarjoaa ensitieto- ja jatkokursseja perheille, lasten ja nuorten kursseja, aikuisten kursseja sekä diagnoosiryhmiä.

Liitto järjestää kurssit joko itsenäisesti tai yhteistyössä kuntoutuslaitosten ja/tai muiden järjestöjen kanssa.
Tarkemmin täällä.

Valtakunnallinen lihastautineuvola on lihastautia sairastavan ja hänen läheistensä erityisvastaanotto. Käynnin pohjalta kartoitetaan asiakkaan koko elämäntilannetta ja laaditaan kuntoutussuunnitelma, joka helpottaa asiointia oman kunnan sosiaali- ja terveyskeskuksessa. Vastaanotolla saa ohjausta ja neuvontaa fysioterapiasta urasuunnitteluun. Neuvolan työryhmässä kuuluvat neurologian erikoislääkäri, fysioterapeutti, erikoistoimintaterapeutti, sosiaaliturvasuunnittelija ja terveydenhoitaja. Tarvittaessa mukana urasuunnittelija ja/tai perinnöllisyysneuvoja.
Tarkemmin täällä.

Lihastautiliiton fysioterapiasta saa yksilöllistä fysioterapiaa, fysikaalisia hoitoja, hengitys- ja tyhjennyshoitoja ja ohjausta omatoimiseen liikkumiseen. Fysioterapiayksikkö toimii varsinaisen kuntoutustyön ohella myös valtakunnallisena tietopankkina.
Tarkemmin täällä.

Työllisyystoiminta on urasuunnittelua koulutus- ja opiskeluvalinnoissa, työnhaussa ja työssä jaksamisessa. Lähtökohtana on, että vammaiset ja vajaakuntoiset ovat alusta asti mukana opiskelussa ja työelämässä, tasa-arvoisesti muiden kanssa Asiakkaan käytössä työllisyysneuvonnassa on tarvittaessa myös oma urasuunnittelija.
Tarkemmin täällä.

Diagnoosi- ja sosiaalineuvonnasta saa tietoa lihastaudeista, neuvontaa ja ohjausta lihastautien terveydenhoidosta, kuntoutuksesta ja sosiaaliturvasta sekä luottamuksellista keskusteluapua ja psyykkistä tukea.
Tarkemmin täällä.

Viidesti vuodessa ilmestyvä Porras-lehti postitetaan jäsenetuna kaikille paikallisyhdistyksien jäsenille. Lihastautiliitto toimittaa jäsenilleen myös muuta ajankohtaista jäsenpostia sekä julkaisee oppaita, lehtisiä ja muuta tiedotusmateriaalia sekä sairastuneille että ammattihenkilökunnalle.
Tarkemmin täällä.

Vuoden 2017 Lihastautipäiviä vietetään Rovaniemellä 8. ja 9. huhtikuuta hotelli Rantasipi Pohjanhovissa (Pohjanpuistikko 2, 96200 Rovaniemi). Viikonlopun o
Lihastautiliitto järjestää ALS-koulutuspäivän ammattilaisille keskiviikkona 19.4.2017.Koulutuspaikkana toimii Ylivieskan ammattiopisto (Kuusitie 6, 84100
Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480 100. Linja aukeaa soittoajan alettua, ja se suljetaan soittoajan päätyttyä. Puhe