Projektit

Valtakunnallinen Yritystä! -projekti

Lihastautiliitto on mukana Yritystä! -projektissa, jossa edistetään vammaisten henkilöiden valmiuksia toimia yrittäjinä. Uuden yritystoiminnan edistämisen lisäksi projektissa tuetaan vammaisten yrittäjien hyvinvointia ja jaksamista. Projektin taustalla on vammaisjärjestöjen tekemä valtakunnallinen selvitystyö vammaisten, pitkäaikaissairaiden ja osatyökykyisten ihmisten työllisyyden tukemisesta ja tuen tarpeista. Lähtökohtana projektille toimii vammaisten henkilöiden oikeus työelämäosallisuuteen.

Projektissa tuetaan vammaisia yrittäjiksi aikovia henkilöitä henkilökohtaisen ohjauksen, vertaistuen ja mentorivalmennuksen keinoin. Projektin aikana vammaisille yrittäjille järjestetään valtakunnallisia ja alueellisia tilaisuuksia, koulutuksia sekä verkostoitumiseen sparraushetkiä. Projekti jakaa myös jakaa tietoa mm. esteettömyydestä - ja saavutettavuusosaamisesta paikallisille yrittäjäyhdistyksille. Vammaisten yrittäjien polkua yrittäjiksi helpotetaan kouluttamalla TE-toimistojen, uusyrityskeskusten ja kuntien yritys- ja elinkeinoneuvojia vammaisyrittäjyyden mahdollisuuksista ja haasteista. Projektin tuloksena syntyy valtakunnallisesti 80 uutta vammaisen henkilön yritystä eri toimialoille.

Lihaksista viis, liikkumaan siis! 2014-2016

Lihastautiliiton Lihaksista viis, liikkumaan siis! -käsikirja esittelee laaja-alaisesti ja oivaltavasti liikunnan merkitystä ja mahdollisuuksia lihastautia sairastaville. Käsikirja on osa valtakunnallista liikuntahanketta, jonka liitto toteutti vuosina 2014–2016 Opetus- ja kulttuuriministeriön tuella.

Käsikirja sisältää paljon kokemusperäisiä esittelyjä lajikokeiluista ja -sovelluksista. Sairastavat itse esittelevät laajalti mieliliikuntaansa ja suosikkilajejaan. Kuvitus tuo esiin liikunnan riemua ja havainnollistaa erilaisia liikunnan tukimahdollisuuksia. Lihastautia sairastava tarvitsee liikuntaan usein ulkopuolista tukea ja liikunnan erityisapuvälineitä.

Terveystieteiden tohtori, fysioterapeutti Anders Romberg pitää liikunnan käsikirjaa lähestymistavaltaan raikkaana ja tuoreena ja suosittelee sitä niin sairastaville itselleen, heidän läheisilleen kuin myös koulutusvälineeksi soveltavan liikunnan ja kuntoutuksen ammattilaisille.

Käsikirja julkistettiin 21.9. Turussa ja se luovutettiin julkaisutilaisuudessa ylitarkastaja Sari Virralle, joka edustaa Opetus- ja kulttuuriministeriön liikunnan vastuualuetta.

Lihaksista viis, liikkumaan siis! - käsikirjaa pääset lukemaan tästä.

Hyvä kuolema -hanke 2015–2017

Kirkkohallituksen täysistunto hyväksyi valtakunnallisen saattohoitohankkeen Yhteisvastuukeräyksen vuoden 2014 kotimaiseksi erityiskohteeksi. Projektin kokonaistavoitteena on, että jokaisella suomalaisella on mahdollisuus saada tarvitsemaansa korkeatasoista saattohoitoa asuinpaikasta riippumatta. Hankkeen tarkoitus on lisätä tietoisuutta saattohoidosta ja nostaa kuoleman kysymykset yleiseen keskusteluun ja tietoisuuteen. Lihastautiliitto on mukana hankkeessa.

Fylli – osallisuutta lihastautia sairastavalle fysioterapian keinoin 2017-2018

Lihastautiliitto aloittaa maaliskuun 2017 alussa kaksivuotisen Fylli-hankkeen, jonka tarkoituksena on tukea lihassairaan mahdollisuutta vaikuttaa oman fyysisen toimintakykynsä edistämiseen. Tavoitteena on, että lihassairas saisi asuinpaikasta riippumatta oikeanlaiset ja oikea-aikaiset fysioterapiapalvelut itsenäisen elämän tueksi. Hankkeessa hyödynnetään Lihastautiliiton osaamista ja kokemustietoa lihastautia sairastavien fysioterapiasta.

Fysioterapia on aina yksilöllistä ja tavoitteellista terapiaa, jonka sisältöön asiakkaalla täytyy olla mahdollisuus vaikuttaa. Hankkeessa tuotetaan fyysiseen toimintakykyyn liittyvä materiaalipankki, johon kootaan arviointi- ja mittausmenetelmien lisäksi fyysistä toimintakykyä ylläpitäviä tai parantavia harjoitteita ja menetelmiä sekä tietoa eri lihastaudeista ja siitä, millaisia kuntoutukseen liittyviä fysioterapeuttisia toimenpiteitä kannattaa hyödyntää eri diagnooseissa. Toiveena on saada mahdollisimman moni lihastautia sairastava sitoutumaan hankkeeseen, oman kehon tuntemiseen sekä fyysisen toimintakykynsä parantamiseen ja tiedostamiseen. Tavoitteena on, että hankkeen tuotokset juurtuisivat osaksi Lihastautiliiton fysioterapiaosaamista ja toimintaa.

Lihastautiliitto tarjoaa kerran kuukaudessa puhelimitse myös lääkärin neuvontaa. Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 04