Operaatio itsenäinen elämä on vammaisjärjestöjen yhteinen ponnistus henkilökohtaisen avun työnantajamallin puolesta

03.10.2017

Valtakunnalliset vammaisjärjestöt haluavat varmistaa, että vammaisella ihmisellä on oikeus myös tulevaisuudessa toimia työnantajana omille henkilökohtaisille avustajilleen. Yhdistykset käynnistävät valtakunnallisen Operaatio itsenäisen elämän 3. lokakuuta. Tavoitteena on vaikuttaa päättäjiin ja nostaa esille työnantajamallin etuja.

Vammaislakeja ja niiden mukana henkilökohtaisen avun järjestämistä uudistetaan maakuntauudistuksen yhteydessä.

Työnantajamalli on yksi tapa järjestää vammaisen ihmisen henkilökohtainen apu. Järjestämistapa tulee aina valita yksilöllisesti niin, että vammainen ihminen saa apua itselleen parhaiten sopivalla tavalla.

– Olemme huolissamme saamistamme viesteistä, joiden mukaan maakunnat eivät välttämättä järjestäisi henkilökohtaista apua enää työnantajamallilla. Tämä voi tarkoittaa pahimmassa tapauksessa sitä, että joissakin maakunnissa henkilökohtaisen avun työnantajamalli ei olisi enää lainkaan mahdollinen. Työnantajamalli on saatava yhdeksi henkilökohtaisen avun järjestämistavaksi yhdessä muiden tapojen kanssa, jotta se ei jäisi kunkin maakunnan päätöksenteon varaan. Se ei myöskään saa jäädä pelkästään järjestettäväksi henkilökohtaisen budjetin varaan. Tämä sitoisi myös toimeenpanevia viranomaisia ja varmistaisi oikeuden toteutumisen, toteaa Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen.

Henkilökohtainen avustaja on tie itsenäisyyteen. Henkilökohtainen avustaja tekee ne toimet, joita vammainen ihminen ei pysty itse tekemään, oli se sitten asennon kääntämistä yöllä sängyssä, tamponin asettamista, luottamuksellisen muistion kirjoittamista työpalaverissa tai henkilökohtaisen postin lukemista.

– Eikö jokainen apua tarvitseva ihminen halua itse vaikuttaa siihen, milloin ja millaista apua saa, minkä laatuista ja -sisältöistä apu on sekä myös siihen, kuka sinua avustaa?

Kyse ei ole siis kahvitteluseurasta, kotipalvelusta tai hoivasta, vaan avusta, joka mahdollistaa vammaisen ihmisen itsenäisen elämän.

Myös yhteiskunta hyötyy työnantajamallista. Sijoitetut eurot kohdistuvat suoraan avustajan henkilöstökuluihin, eikä välikäsien pankkitileille. Myös hallinto kevenee, kun vammainen työnantaja vastaa työsuhteesta.

Mukana ovat Assistentti.info, Suomen CP-liitto ry, Hengityslaitepotilaat ry, Heta – Henkilökohtaisten Avustajien Työnantajien Liitto ry, Invalidiliitto, Kynnys ry, Lihastautiliitto ry, Näkövammaisten liitto, Rusetti – Vammaisten naisten valtakunnallinen yhdistys, Tapaturma- ja sairausinvalidien Liitto ry, Vammaisfoorumi ry.

Operaatio itsenäisen elämän etenemistä voit seurata sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #itsenainenelama ja Facebookissa osoitteessa, www.facebook.com/itsenainenelama.

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Yleisuutiset

Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480 100. Linja aukeaa soittoajan alettua, ja se suljetaan soittoajan päätyttyä. Puhe
Lihastautiliitto ry:n kiertue Tietoa lihassairauksista –yleisöluennot   Tule paikan päälle tai osallistu verkon välityksellä. Ohjelmassa neurologin l
Lihastautiliiton työllisyystoiminta kutsuu nuoria mukaan 10.-11.11.2017 nuorten risteilylle!   Matkaan lähdetään Turusta Viking Gracella, risteily on tar
Vertaistukipäivä ALSiin sairastuneiden aikuisikäisille lapsille lauantaina 18.11.2017 Break Sokos Hotel Flamingossa VantaallaLihastautiliitto ry järjestää