EU:n Vammaiskortti tulee Suomeen vuonna 2018

28.11.2017

EU:n Vammaiskortti (EU Disability Card) tulee Suomessa käyttöön vuoden 2018 keväällä. EU:n Vammaiskortilla vammaiset ihmiset voivat Suomessa ja muissa EU-maissa todentaa vaivattomasti vammaisuutensa tai avustajan tarpeensa matkustaessaan esimerkiksi julkisilla kulkuneuvoilla ja osallistuessaan liikunta- ja kulttuuritapahtumiin. Tällä hetkellä käytännöt vaihtelevat alueellisesti, ja tilanne voi olla palveluntuottajille ja vammaisille ihmisille sekava. Yhtenäisen kortin kehittämisellä halutaan edistää ihmisten yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja liikkuvuutta Euroopassa.

Kortin toimeenpanoa on valmisteltu Euroopan komission rahoittamassa Vammaiskortti-hankkeessa helmikuusta 2016 lähtien useiden toimijoiden yhteistyönä. Kehittämistyössä on ollut mukana laaja joukko vammaisjärjestöjä, palveluntarjoajia, Sosiaali- ja terveysministeriö, Kela sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Vammaiskortin toimeenpanon koordinoinnista vastaa Kehitysvammaisten Palvelusäätiö.

Vammaiskortti-hankkeen aikana on määritelty ne perusteet, joilla kortti myönnetään. Vammaiskorttia voivat ensimmäisen kolmen vuoden kokeilujakson (2018-2020) aikana hakea ne henkilöt, joilla on kriteeristön mukainen olemassa oleva virallinen päätös avun ja tuen tarpeesta. Kortin saamiseksi ei tarvita uutta tai erillistä päätöstä tai arviota. Listaus korttiin oikeutettavista päätöksistä on nähtävillä osoitteessa www.vammaiskortti.fi. Korttiin oikeutettuja on Suomessa arviolta n. 300 000 henkilöä.

Osalla korttiin oikeutetuista henkilöistä on mahdollisuus saada korttiin merkintä A (avustaja/assistant). Kriteeristöä kehitetään ja tarvittaessa muokataan kokeilujakson ajan. Tarkempi Vammaiskortin aikataulu ja ohjeet kortin hakemiseksi ilmoitetaan alkuvuodesta 2018.

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Yleisuutiset

Lihastautiliitto tarjoaa kerran kuukaudessa puhelimitse myös lääkärin neuvontaa. Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 04