Manu Jokelalle Neurologian Vuoden nuori tutkija -palkinto

04.11.2016

Neurologian Vuoden nuori tutkija -palkinnon on saanut LT, neurologian erikoislääkäri Manu Jokela, 33. Hän työskentelee erikoislääkärinä Tyksin Neurotoimialueella ja erikoislääkärinä sekä tutkijana Taysin lihastautien tutkimuskeskuksessa. Palkintosumma on 5 000 euroa.

Jokela sai palkinnon tunnustuksena ansiokkaasta neurologian alan tutkimustyöstä Suomen neurologiselta yhdistykseltä.

Jokelan tutkima Late-Onset Spinal Motor Neuronopathy -sairaus eli (LOSMoN) on toistaiseksi todettu vain Suomessa. Aikaisemmin ei ole ollut varmuutta, että kyseessä on oma erillinen tautinsa, eikä sairautta ole aikaisemmin kuvattu kirjallisuudessa.

Myöhäisellä iällä alkava selkäytimen etusarvisolujen sairaus on erityisen yleinen Pohjois-Karjalassa. Sairaus periytyy vallitsevasti, eli potilaiden lapsilla on 50 prosentin riski sairastua tautiin.

– Tavallisimpia ensioireita ovat lihaskivut, krampit ja lihasnykinät, jotka alkavat keskimäärin 40 ikävuoden jälkeen. Alaraajapainotteista lihasheikkoutta kehittyy seuraavien vuosikymmenten aikana, mutta kävelykyky säilyy pitkään. Sairaus ei lyhennä elinikää ja aiheuttaa nielemisen ja hengitysvoimien heikkenemistä erittäin harvoin, kertoo Manu Jokela.

Hitaasti eteneviä, hyväennusteisia motoneuronitauteja on alkuvaiheessa hankala erottaa vaikeasta ALS-motoneuronitaudista, jossa odotettavissa oleva elinikä taudin alusta on vain 3–5 vuotta. Jokela on osoittanut tutkimuksessaan että ALS-tautia lievempi LOSMoN-tauti voidaan erottaa toisistaan EMG:n ja lihasbiopsian avulla.

Lähde: Turun Sanomat

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Yleisuutiset

Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480 100. Linja aukeaa soittoajan alettua, ja se suljetaan soittoajan päätyttyä. Puhe
Lihastautiliitto ry:n kiertue Tietoa lihassairauksista –yleisöluennot   Tule paikan päälle tai osallistu verkon välityksellä. Ohjelmassa neurologin l
Lihastautiliiton työllisyystoiminta kutsuu nuoria mukaan 10.-11.11.2017 nuorten risteilylle!   Matkaan lähdetään Turusta Viking Gracella, risteily on tar
Vertaistukipäivä ALSiin sairastuneiden aikuisikäisille lapsille lauantaina 18.11.2017 Break Sokos Hotel Flamingossa VantaallaLihastautiliitto ry järjestää