Bjarne Uddille tiedepalkinto mittavasta lihastautien tutkimustyöstä

10.02.2017

Folkhälsanin tutkimuskeskuksessa lihastautien tutkimusryhmää ja Tampereen lihastautien tutkimuskeskusta johtavalle professori Bjarne Uddille on myönnetty saksalainen Duchenne-Erb-Preis-tiedepalkinto. Tiedepalkinnon myöntää saksalainen lihastautiliitto Deutsche Gesellschaft für Muskelkranke joka toinen vuosi saksalaiselle ja kansainväliselle tutkijalle.

Palkinto ainutlaatuisesta elämäntyöstä lihastautien tutkimuksesta luovutetaan Münchenissä 16.2.2017 järjestettävässä juhlatilaisuudessa. Professori Bjarne Udd on tutkinut lihastauteja 1980-luvun alusta lähtien. Vuonna 2004 hän perusti Tampereen yliopistolliseen sairaalaan lihastautien tutkimuskeskuksen, jonka johtajana hän toimii edelleen.

- Olemassa olevat totuudet eivät ole riittäneet ja halu löytää uusia totuuksia on vienyt eteenpäin.

Bjarne Udd kiinnostui lihastaudeista työskennellessään 1980-luvulla neurologina Vaasan keskussairaalassa.

- Törmäsin jo lähes 40 vuotta sitten potilaaseen, jolla oli kummallinen lihastauti. Sitä ei löytynyt mistään oppikirjoista, Udd kertoo.

Kliiniset tutkimukset johtivat aiemmin tuntematonta tibiaalista lihasdystrofiaa käsittelevään väitöskirjaan 1992. Taudin aiheuttajaksi todettiin 10 vuotta myöhemmin mutaatio titiinigeenissä, joka tuottaa ihmisen ja koko luomakunnan suurinta proteiinia. Titiinillä on keskeinen tehtävä kaikkien lihassolujemme ”selkärankana”, ja sillä on todettu olevan yhteys moniin erilaisiin lihassairauksiin ja myös sydäntauteihin, Udd toteaa. Myöhemmät tutkimukset ovat mm. johtaneet yli kymmenen uuden, erilaisen ja aiemmin tuntemattoman lihastaudin kuvaamiseen.

EU on äskettäin nimittänyt Taysin keskuksen eurooppalaisen osaamisverkoston lihastautien asiantuntijakeskukseksi.

Lähde: www.folkhalsan.fi

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Yleisuutiset

Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480 100. Linja aukeaa soittoajan alettua, ja se suljetaan soittoajan päätyttyä. Puhe
Vuoden 2017 Lihastautipäiviä vietetään Rovaniemellä 8. ja 9. huhtikuuta.  Paikkana toimii Hotelli Rantasipi Pohjanhovi (Pohjanpuistikko 2, 96200 Rovanie
Lihastautiliitto järjestää yhdessä Matka-agenttien kanssa  11. – 15.9.2017 matkan Tallinnaan. Tallinna on suomalaisille tuttu Viron pääkaupunki, joka