Sic!-lehdessä Duchennen lihasdystrofiasta

08.03.2017

Lihastautiliiton yhteistyölääkärit dosentti, lastenneurologian ja perinnöllisyyslääketieteen erikoislääkäri Jaana Lähdetie ja dosentti, lastenneurologian erikoislääkäri Pirjo Isohanni ovat kirjoittaneet kootun artikkelin Duchennen lihasdystrofiasta Sic!-lehteen.

''Sairauden syynä ovat X-kromosomissa sijaitsevan dystrofiinigeenin mutaatiot.

Dystrofiini on lihassolun valkuaisaine, jonka tehtävänä on kiinnittää solukalvossa oleva, useista valkuaisaineista muodostunut dystroglykaanikompleksi solun sisä- ja ulkopuolella oleviin valkuaisaineisiin. Dystrofiinin voi ajatella ankkuriköydeksi, joka yhdistää supistuvat lihassäikeet tukikudokseen. Mutaatioiden seurauksena tämä ankkuriköysi on poikki tai puuttuu, jonka seurauksena lihassolu jää ilman solukalvon antamaa tukea ja vähitellen tuhoutuu. Tuhoutuvasta lihaksesta vuotaa verenkiertoon kreatiinikinaasientsyymiä (CK), jonka mittaamisella voidaan päästä diagnoosin jäljille.

Uusia hoitovaihtoehtoja ja lääkkeitä kaivataan kipeästi. Lääketeollisuus onkin viime vuosina lähtenyt aktiivisesti niitä kehittämään, mikä on herättänyt suuria toiveita. ''

Artikkelin pääset lukemaan tästä.

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Yleisuutiset

Tapahtumakalenterissa ei ole yhtään tulevaa tapahtumaa.