Kuuntele: Kaikki kentille ja saleihin! – yhdenvertaisen koululiikunnan äänitorvi • Podcast Spotify

Fatiikki haastaa koululaisen arjen

Fatiikki, eli kokonaisvaltainen uupumus, voi vaikuttaa merkittävästi koululaisten arkeen. Toisin kuin tavallinen väsymys, fatiikki ei helpota lepäämällä tai hyvänä yöunena. Se haastaa oppimista, keskittymiskykyä ja sosiaalista vuorovaikutusta. Kaikki kentille ja saleihin -podcastin 11. jaksossa paneudutaan fatiikin vaikutuksiin koulumaailmassa ja tarjotaan käytännön vinkkejä sen hallintaan.

Liisa-Maija Veraisen ja Sanna Tuisku-Lehdon vieraana on psykofyysinen fysioterapeutti Johanna Tervonen, joka jakaa asiantuntemustaan aiheesta.

Mikä on fatiikki ja miksi se on tärkeä tunnistaa?

Johanna Tervonen kuvaa fatiikkia kokonaisvaltaiseksi väsymykseksi, joka eroaa tavallisesta uupumuksesta:

– Fatiikki on tila, jossa uni ei virkistä. Normaali väsymys helpottaa levolla, mutta fatiikissa palautuminen ei tapahdu samalla tavalla.

Fatiikki on yleinen kroonisten sairauksien ja vammojen liitännäisoire, joka voi haitata niin oppimista kuin fyysistä toimintakykyä.

Erityisen haastavaa fatiikki on koulumaailmassa, jossa pitkät koulupäivät, siirtymät ja fyysiset ponnistukset kuluttavat oppilaan voimavaroja. Tervonen huomauttaa, että esimerkiksi oppilailla, joilla on toimintarajoitteita, energian kulutus voi olla kolmesta viiteen kertaa suurempi kuin muilla.

– Heidän arjen perustoiminnot voivat vastata vammattomalle henkilölle kokonaista maratonia joka päivä, Tervonen sanoo.

Miten fatiikki vaikuttaa oppilaan koulupäivään?

Fatiikki ei aina näy ulospäin, mikä tekee sen tunnistamisesta haastavaa. Tervonen painottaa, että oppilasta tulee uskoa, kun hän kertoo olevansa väsynyt:

– Se ei ole laiskuutta. Oppilaan kokemus väsymyksestä on todellinen.

Fatiikki voi ilmentyä esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

  • Keskittymisvaikeuksina ja oppimisvaikeuksina
  • Levottomuutena tai yliaktiivisuutena, kun hermosto ylikuormittuu
  • Motorisena kömpelyytenä tai kaatumisina
  • Tunnesäätelyn haasteina ja vetäytymisenä sosiaalisista tilanteista

Koulupäivään kasautuva kuormitus voi pahimmillaan johtaa tilanteeseen, jossa oppilas ei jaksa osallistua oppitunneille tai liikuntatunneille. Tämä vaikuttaa niin oppimiseen kuin hyvinvointiin.

Käytännön vinkkejä fatiikin hallintaan

Podcastissa annetaan konkreettisia keinoja tukea oppilaita, jotka kärsivät fatiikista. Johanna Tervonen ja Sanna Tuisku-Lehto korostavat, että ratkaisuja on monia, ja ne voidaan mukauttaa oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin.

1. Tauotus ja palautuminen

Oppilaalle tulisi tarjota mahdollisuus tauottaa koulupäivää ja levätä tarpeen mukaan. Esimerkiksi luokkaan voidaan järjestää oma lepopaikka, jossa oppilas voi kuunnella opetusta makuuasennossa. Myös rauhallinen tila, kuten kirjasto, voi toimia välähtelytilana.

2. Liikunnan mukauttaminen

Liikuntatunneilla voi toteuttaa mukautettuja harjoitteita, kuten tasapainoratoja tai istumapelejä.

– Kun kaikki pelaavat istuen, kukaan ei tunne erottuvansa joukosta, Tervonen ehdottaa.

Lyhyet pelivuorot ja nopeat vaihdot auttavat estämään liiallista kuormitusta.

3. Kodin ja koulun yhteistyö

Vanhemmat ovat oppilaansa asiantuntijoita ja voivat tarjota arvokasta tietoa siitä, miten fatiikki ilmenee juuri heidän lapsellaan. On tärkeää, että koulu kuuntelee ja uskoo vanhempia, eikä leimaa heitä ylisuojeleviksi.

4. Moniammatillinen tuki

Fysioterapeutit, erityisopettajat ja muut asiantuntijat voivat tuoda lisänäkökulmia ja keinoja fatiikin hallintaan. Esimerkiksi apuvälineet, kuten pyörätuoli pitkään käytäväliikenteeseen, voivat keventää oppilaan arkea huomattavasti.

Tietoisuuden lisääminen fatiikista

Fatiikki on usein huonosti ymmärretty ilmiö, eikä sitä aina osata tunnistaa. Tervonen muistuttaa, että kroonisten sairauksien liitännäisoireista fatiikki on yksi yleisimmistä ja haittaavimmista. Sen vaikutukset oppimiseen ja elämänlaatuun ovat merkittäviä, joten sen huomioiminen on ensiarvoisen tärkeää.

Podcastin keskustelijat kannustavat kouluja, vanhempia ja ammattilaisia yhdistämään voimansa oppilaiden tukemiseksi. Yhdenvertaisen koulumaailman rakentaminen alkaa oppilaan kuuntelemisesta ja siitä, että hänen jaksamistaan tuetaan oikeilla keinoilla.

Kuuntele koko jakso ja poimi lisävinkkejä fatiikin hallintaan koulumaailmassa!

Linkkejä: