Hoito ja kuntoutus

Useimpia lihassairauksia ei voida parantaa eikä niihin ole lääkinnällistä hoitoa. Toimivaksi hoitomuodoksi jääkin usein kokonaiskuntoutus. Sillä tarkoitetaan fyysisen kuntoutuksen lisäksi kaikkia niitä toimintoja ja terapioita, joilla pyritään tukemaan sairastunutta ja hänen perhettään. Kuntoutuksen tarkoitus on sairauden aiheuttamien vaurioiden ja toiminnan vajavuuden vähentäminen ja ennaltaehkäiseminen ja sitä kautta arkiselviytymisen helpottaminen.

Vain joihinkin lihastauteihin löytyy oireita helpottavaa lääkitystä. Myastenioihin ja myosiitteihin on olemassa kortikosteroidihoitoja, myotoniaoiretta (lihasjäykkyys) voidaan helpottaa lääkityksellä ja ALS-tautiin on riluzolilääkitys, joka hidastaa taudin etenemistä jonkin verran. Muutoin lääkehoito on yleensä oireenmukaista.

Joskus myös kirurginen hoito voi olla tarpeen esim. selän tai raajojen virheasentojen korjaamiseksi.

Lihastautiliitto järjestää 4.-5.4.2019 Tampere-talossa Lihastautien kehittyvä tutkimus ja hoito 2019 -konferenssin lihastauteihin liittyvistä ajankohtaisis