LIHASTAUTILIITTO POHJOIS-SUOMI

Pohjois-Suomen alueen järjestösuunnittelija on Raija Similä. Vastuualueena Lihastautiliiton tuetut lomat sekä +65-ikäisten senioritoiminnasta.

Pohjois-Suomen alueella toimii kaksi lihastautiyhdistystä: OUKLI Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun lihastautiyhdstys sekä Lapin läänin lihastautiyhdistys. OUKALIn alaisuudessa toimii  Kainuun kerho yhteistyössä Kainuun Neuroyhdistyksen kanssa.

Raija lomalla 25.6. - 27.7.

ELOKUU

OULU, Ainolan puistossa

ke 15.8. klo 16.00 – 17.30 Perhepiknikki, tapaaminen kahvila Kiikun edessä. Lihastautia sairastavat ja heidän läheiset, ystävät, avustajat ovat lämpimästi tervetulleita. Tavataan kahvila Kiikun edessä. Mukavaa yhdessäoloa, pelejä ja leikkejä kaiken ikäisille. Ota omat piknikeväät mukaan. Lihastautiliitto tarjoaa jätskit! Ilmoitathan tulostasi ma 13.8. mennessä Raijalle: 050 591 4244, raija.simila@lihastautiliitto.fi  Säävaraus!

LIHASTAUTIVIIKON 35 TILAISUUDET:

KAJAANI

ti 28.8. klo 12.00 – 14.00 Kainuun keskussairaalan aula, Sotkamontie 13, 87300 Kajaani. Lihastautiliiton esittelypiste. Tervetuloa tutustumaan ja kahvittelemaan!

OULU

ke 29.8. klo 8.30 – 11.30 Järjestöpiste Kaiku Yliopistollinen sairaala, Avohoitotalon ala-aula
Kiviharjuntie 9, 90220 Oulu, Lihastautiliitto ja OUKALI , Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun Lihastautiyhdistys paikalla kertomassa toiminnasta alueella.

to 30.8. klo 15.00 – 16.30 Kumppanuuskeskus, Resiina, Kansankatu 53, Makeimmat iltapäiväkahvit Lihastautiviikon kunniaksi. Ilmoittautuminen virkistävän tarjoilun vuoksi Raija Similä p. 050 5914244 tai raija.simila@lihastautiliitto.fi

to 30.8. klo 17.00 – 19.00 Kumppanuuskeskus, Asema, Kansankatu 53,  Sosiaaliturvasuunnittelija Hanna-Mari Hanhiala kertoo sosiaaliturvaetuuksista, tietoa kotiin annettavista palveluista ja tuista ym. Ilmoittautuminen virkistävän tarjoilun vuoksi Raija Similä p. 050 5914244 tai raija.simila@lihastautiliitto.fi

pe 31.8. klo 10.00 – 13.00 Kumppanuuskeskus, Tiketti, Kansankatu 53, Oulu Sosiaaliturvasuunnittelija Hanna-Mari Hanhialalta varattavissa yksilöaikoja (1 tunti/hlö), mikäli haluaa kysyä tai keskustella pitkäaikaissairauteen tai vammaisuuteen liittyvistä esim. vammaispalvelulain mukaisista palveluista tai Kelan vammaisetuuksista sekä niiden hakemisesta lihassairauksien erityispiirteet huomioiden. Varaa aika Raija Similä p. 050 5914244 tai raija.simila@lihastautiliitto.fi

SYYSKUU

Fylli-hankkeen jalkautuu Kemiin, Rovaniemelle ja Ouluun

Kemissä: ke 5.9.18 klo 10.00 - 13.00  Länsipohjan keskussairaala, Kauppakatu

Rovaniemellä: ke 5.9.18 klo 17.00.- 20.00 Järjestötalo Neuvokas Kansankatu 8, 3.krs

Oulussa: to 6.9.2018 klo 17.00 – 20.00 Kumppanuuskeskus, Kansankatu 53, kokoustila Asema

Tapaamisessa kerromme hankkeesta, keräämme fysioterapiakokemuksia ja testaamme hankkeessa kehitetyn arviointi- ja mittauslomakkeen toimivuutta. Tarkoituksena on myös kerätä sellaisten fysioterapeuttien yhteystiedot, joilla on asiakkaina lihastautia sairastava. Tavoitteena on luoda verkosto, josta lihastautia sairastava voi valita itselleen sopivan fysioterapeutin.

Ilmoittautumiset 31.8. mennessä:

Kristiina Rantakaisla                                         Johanna Kivelä

p. 050 591 5043                                              p. 040 3502313

kristiina.rantakaisla@lihastautiliitto.fi                  johanna.kivela@lihastautiliitto.fi

KIIREETTÖMYYS KUTSUU VALAMOON

Valamon munkkiluostari on ortodoksisen uskonelämän ja kulttuurin elävä keskus. Luonnonkauniilla Heinävedellä sijaitseva luostari ottaa vieraita vastaan ympäri vuoden. Nykypäivän ihmiselle luostarin levollinen ilmapiiri ja ympäröivä luonto tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden rauhoittumiseen kaukana kaikesta kiireestä. Useampaan otteeseen on toivottu +60 vuotiaille jotain toimintaa. Nyt se on totta - Lihastautiliitto ry järjestää omakustanteisen virkistysmatkan Valamon Luostariin.

Aika                              su 9. – ti 11.9.2018 (2 vrk)

Paikka                           Valamon luostari, Valamontie 42, 79850 Uusi-Valamo www.valamo.fi

Osallistujat                   yli 60 vuotiaat lihastautia sairastavat, läheisineen, avustajineen,

mukaan mahtuu 25 henkilölle

Hinta:                            122 €/2 vrk/hlö/2-h huone

162 €/2 vrk/hlö 1-h huoneessa

Valamossa on kaksi INVA huonetta

Hintaan sisältyy:             2 x aamupala

2 x päivällinen

1 x lounas (lähtöpäivä)

1 x päiväkahvi

opastettu luostarikierros

Muuta                           jokainen matkalle lähtevä maksaa itse matkat ja majoituksen, matkalle ei  ole yhteiskuljetusta.

Varaukset                     10.8.2018 mennessä Raija Similä puh. 050 5914244 s-posti raija.simila@lihastautiliitto.fi

Muistathan ilmoittaa ruokarajoitteesi ja liikkumisen apuvälineet.

Voit ilmoittautua myös osoitteessa: https://www.lyyti.fi/reg/Valamon_Luostari_0333

OULU

la 8.9. klo 10.30 alkaen Ookkonää hevostellu, koko perheen tapahtuma, Äimäraution ravirata, Äimärautiontie 1, 90400 Oulu

Luvassa monipuolinen tapahtumapäivä hevostelun merkeissä. Paljon erilaisia lajinäytöksiä ja hevosaiheista tekemistä. Maksuttomilla toimintapisteillä pääset mm. hoitamaan hevosia ja voit vaikka hypätä Oulun oman Iiro-hevosen kärryille tai koristella itselle muistoksi hevosenkengän. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Paikalla voi jäädä jatkamaan päivää TOTO76 raveissa klo 14 alkaen. Järjestäjänä Sanomalehti Kaleva.

SODANKYLÄ

la 15.9. klo 10.00 – 14.00 JÄREJESTÖMARKKINAT, Sodankylän liikuntahallilla ,Haastajantie 6 (sisätilat ja piha-alue) Koko perheen tapahtuma, järjestöt esittelevät toimintaansa, tuote-esittelyjä, ohjelmaa

Elä&Nauti +50 messut Ouluhalli, Ouluhallintie 20, 90130 Oulu

la 15.- su 16.9.2018 klo 10.00 – 16.00 Elä & Nauti 50+ on täysin uudistunut messutapahtuma aikuisille! Tapahtuma on järjestetty aiemmin Seniorimessut-nimellä. Messuille neljä eri teemaa:

Hyvinvointi ja terveys -teemassa pureudutaan kysymykseen kuinka voin hyvin?
Terveellistä ruokaa, hyvää unta, erilaisia liikuntamuotoja, itsensä kehittämistä ja itsestä huolehtimista.

Kulttuuri ja harrastukset – kulttuuria, kirjallisuutta, mökkeilyä, luontoa, matkailua, taidetta
eli harrastuksia jokaiseen makuun.

Asuminen, työ ja talous – Miten asun, vaihdanko pienempään ja miten hyödynnän kotitalousvähennyksen? Voiko eläkkeellä tehdä töitä, mitä tehdä metsäomistuksille, mihin sijoittaa? Esillä talouden teemoja perintöverotuksesta sijoitusasuntoihin.

Digitalisaatio – Opastusta digimaailmaan: kuinka tilata verkkokaupasta ja miten käyttää pankkipalveluita ja erilaisia sosiaalisen median kanavia. Tarjolla tietoa ja vinkkejä!

TORNIO, Hoito- ja kuntoutuslaitos, Neuvotteluhuone Saarenvire, Pitkäkatu 7

ti 18.9. klo 11.30 – 13.30 ALS/FALS Vertaistukitapaaminen sairastaville, heidän läheisilleen, ystäville, avustajille. Syömme lounaan, omavastuu 5 €/hlö. Ilmoittaudu 11.9. mennessä Raijalle puh. 050 591 4244 tai sähköposti raija.simila@lihastautiliitto.fi

ROVANIEMI, Lapin keskussairaala, Ravintolan kabinetti, Ounasrinteentie 22

ke 19.9. 10.30  -  12.30 Vertaistukitapaaminen kaikille lihastautia sairastaville ja heidän läheisilleen, ystäville, avustajille. Mukana kuntoutussuunnittelija Jaana Ylitalo. Syömme lounaan, omavastuu 5 €/hlö. Ilmoittaudu 11.9. mennessä Raijalle puh. 050 591 4244 tai sähköposti raija.simila@lihastautiliitto.fi

LOKAKUU

OULU, Kumppanuuskeskus, Kansankatu 53 ma 1.10. klo 12.00 – 15.00 Kumppanuuskeskuksessa avoimet ovet. Tarjolla tietoa, tapaamisia, tarjottavaa!

OULU Kumppanuuskeskus, Kansankatu 53, kokoustila Resiina

ti 9.10 klo 17.00 – 19.00 Neurologisen diagnoosin saaneiden 30 – 55 vuotiaiden aikuisten vertaistukitapaaminen Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueelta jonkin neurologisen diagnoosin saaneet vertaistukitapaamiseen yhdessä puolison, ystävän tai muun läheisen/läheisten kanssa. Keskustellaan vertaisuudesta ja sen merkityksestä. Mietitään, ryhmän perustamista 30 – 55 vuotiaille sairastuneille. Sovitaan jatkotapaamiset ja aiheet niihin. Tilaisuudessa kahvi/tee tarjoilu. Tilaisuus on maksuton. Ilmoittaudu ma 5.10. mennessä ja ilmoita mahdolliset ruokarajoitteet Raija Similä puh 050 591 4244, raija.simila@lihastautiliitto.fi

OULU Kumppanuuskeskus, Kansankatu 53, kokoustila Asema

ke 10.10. klo 16.30 – 18.30 Myosiitti tapaaminen (polymyosiitti, inkluusiokappalemyosiitti ja dermatomyosiitti) Vaivattomasti ja helposti hyvää valmistetaan ja maistellaan helppoja herkkuja, Tupperwaren esittelijä Helena Juntunen Ilmoittaudu 4.10 mennessä ja ilmoita mahdolliset ruokarajoitteet Raija Similä puh 050 591 4244, raija.simila@lihastautiliitto.fi

OULU Kumppanuuskeskus, Kansankatu 53, kokoustila Asema

to 11.10. klo 16.30 - 18.30 Lihastautia sairastavien lasten vanhempain vertaistukitapaaminen. Ilmoittaudu 9.10. mennessä ja ilmoita mahdolliset ruokarajoitteet Raija Similä puh 050 591 4244, raija.simila@lihastautiliitto.fi

OULU, Kansankatu 53, kokoustila Asema

ALS/FALS vertaistukitapaamiset

ke 17.10. klo 17.00 – 19.00 Vaivattomasti ja helposti hyvää valmistetaan ja maistellaan helppoja herkkuja, Tupperwaren esittelijä Helena Juntunen vieraana. Ilmoittaudu Raijalle viikkoa ennen tapahtumaa puh. 050 591 4244 tai s-posti raija.simila@lihastautiliitto.fi

YLIVIESKA Toimitalo Pietari, Terveystie 11, 84100 Ylivieska

pe 19.10. klo 11.00 – 13.00 Lihastautia sairastuneiden, heidän läheisten vertaistukitapaaminen. Vaivattomasti ja helposti hyvää valmistetaan ja maistellaan helppoja herkkuja, Tupperwaren esittelijä Helena Juntunen vieraana. Ilmoittaudu 15.10. mennessä Raijalle puh. 050 591 4244 tai sähköposti raija.simila@lihastautiliitto.fi

ROVANIEMI, Rovaniemen Järjestötalo Neuvokas, Kansankatu 8, 3. krs, kokoustila Väärtti

ke 31.10. klo 16.00 – 19.00 TIETOA LIHASSAIRAUKSISTA -kiertue

16.00 Tervetuloa

16.15 Lihassairauksien periytyvyys – mitä uutta?

Perinnöllisyyslääkäri, tutkimusprofessori Helena Kääriäinen, THL

17.15 Kysymyksiä ja keskustelua

17.30 Tauko

17.45 Hengitysfysioterapia, Fysioterapeutti Kristiina Rantakaisla, Lihastautiliitto

18.45 Kysymyksiä ja keskustelua järjestösuunnittelija Raija Similä, Lihastautiliitto

19.00 Päätös

Ilmoittaudu 24.10. mennessä: https://www.lyyti.fi/reg/tietoalihassairauksistatilaisuudet

tai Raija Similä, puh. 050 591 4244, raija.simila@lihastautiliitto.fi

Luentoja on mahdollista seurata myös verkon välityksellä kotisohvalta. Edellyttää myös ilmoittautumista.

MARRASKUU

OULU Kumppanuuskeskus, Kansankatu 53, kokoustila Asema

ke 7.11. klo 13.00 – 15.00 Dystrofia myotonica diagnoosin saaneiden tai epäilyiden vertaistukitapaaminen tervetulleita ovat myös läheiset, avustajat. Tilaisuus on maksuton. Ilmoittaudu 5.11. mennessä Raijalle puh. 050 591 4244 tai sähköposti raija.simila@lihastautiliitto.fi Ilmoitathan myös mahdolliset ruokarajoitteesi.

RAAHE Toimintakeskus Kreivinaika, Brahenkatu 14-16

ti 8.11. klo 11.00 – 13.00 Vertaistukitapaaminen lihastautia sairastaville ja heidän läheisilleen, avustajille. Ilmoittautuminen ja ruokarajoitteet 5.11.mennessä Raijalle. Syömme lounaan omavastuu 5 €/hlö.

KAJAANI Puisto Bowling, Lönnrotinkatu 1d, Lasikabinetti

to 29.11. klo 12.00 – 14.00 Vaivattomasti ja helposti hyvää valmistetaan ja maistellaan helppoja herkkuja, Tupperwaren esittelijä Helena Juntunen vieraana. Ilmoittaudu 22.11. mennessä Raijalle puh. 050 591 4244 tai sähköposti raija.simila@lihastautiliitto.fi

JOULUKUU

OULU, Kansankatu 53, kokoustila Asema

13.12. klo 17.00 – 19.00 ALS/FALS vertaistukitapaamisetti, Pikkujoulun merkeissä, ken lahjan tuo se lahjan saa.

Tapaamisiin ovat tervetulleita ALS:a/Motoneuronitautia sairastavat, heidän läheiset ja

ystävät. Ilmoittaudu Raijalle viikkoa ennen tapahtumaa puh. 050 591 4244 tai s-posti raija.simila@lihastautiliitto.fi

LIHASTAUTILIITTO POHJOIS-SUOMI

Raija Similä