Lihastautiliitossa vertaistukitoimintaa on pääasiallisesti diagnoosiin ja harrastuksiin pohjautuen, myös nuorille on kohdennettua vertaistoimintaa.

ALSia sairastaville järjestetään vuosittain valtakunnalliset ALS-päivät ja Lihastautiliitto ylläpitää ALS-vertaistukihenkilöiden verkostoa. Kaikkien järjestösuunnittelijoiden alueilla toimii ALS- vertaisryhmiä. Alueellisia myosiittitapaamisia järjestetään vuosittain, myös valtakunnalliset Myosiittipäivät on järjestetty kerran. Paikallisten lihastautiyhdistysten alueilla toimii diagnoosiryhmiä ja yhdistykset järjestävät myös tapaamisia. Lihastautipäivien yhteydessä järjestetään vuosittain tapaamisia vaihtuvilla diagnooseilla.

Harrastustoimintaan liittyen järjestetään vuosittain useita vertaistapaamisia, jotka rakentuivat liikunnan, virkistyksen ja liiton eri tilaisuuksien ympärille. Vuonna 2014 Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella aloitettiin 3-vuotinen ”Lihaksista viis – liikkumaan siis” – hanke, joka liikunnan lisäksi tarjoaa mahdollisuuden vertaisten kohtaamiseen. Sähköpyörätuolisalibandytoiminta on jo vakiintunutta liikuntatoimintaa ja sähköpyörätuolifudis uutena lajina lyömässä itseään vahvasti läpi.

Nuorten vertaistukitoimintaa tuettiin myöntämällä nuorisotoimikunnalle jo toistamiseen 2000€ suuruinen määräraha valtakunnallisen nuorisotoiminnan kehittämiseen (2015–2016).

Lihastautiliitto järjestää 4.-5.4.2019 Tampere-talossa Lihastautien kehittyvä tutkimus ja hoito 2019 -konferenssin lihastauteihin liittyvistä ajankohtaisis