Kurssit ovat osallistujille ja läheisille maksuttomia. Lihastautiliitto ry järjestää sopeutumisvalmennuskursseja Sosiaali- ja terveysministeriön tuella Veikkauksen varoilla.

Mikäli haet kuntoutuksen ajalta kuntoutusrahaa tai korvausta matkojen kustannuksista Kelalta, tarvitset hakemuksesi liitteeksi lääkärin suosituksen hakemallesi kurssille. Suosituksen ei tarvitse olla laaja lausunto, vaan riittää että siitä selviää lihastautidiagnoosi, sopeutumisvalmennuksen tarve ja mille kurssille haetaan.

Matkakorvaus suoritetaan halvimman matkustustavan mukaan (julkinen liikenne) ja omavastuuosuus yhdensuuntaiselta matkalta on 25 € (vuonna 2018). Erityiskulkuneuvon tarpeesta (esim. taksi) on osallistujan saatava erillinen todistus omasta hoitovastuuyksiköstä ennen kurssin alkua ja oikeus taksin käyttöön kannattaa vielä varmistaa Kelasta.

Kuntoutusrahaa kurssin ajalta voi hakea 16-67-vuotias kuntoutuja korvaamaan mahdollista kuntoutuksen aikaista ansionmenetystä. Jos kyseessä on kurssi, jolle osallistuu myös omainen, on omaisellakin mahdollisuus hakea kuntoutusrahaa. Lisätietoja kuntoutusrahan ehdoista löydät osoitteesta www.kela.fi/kuntoutusraha.

Lasten kesäleirien matkat maksaa perhe itse. Näiden leirien hakemuksen liitteenä ei tarvita lääkärinlausuntoa.

Haku kursseille päättyy kaksi kuukautta ennen kurssin alkua. Hakuaikojen jälkeen kannattaa tiedustella mahdollisia vapaita paikkoja Lihastautiliiton kuntoutussuunnittelijalta. Tieto kurssille pääsystä ilmoitetaan hakijalle viimeistään kuukausi ennen kurssin alkua. Kursseilla on majoitus kahden hengen huoneessa toisen kurssilaisen kanssa. Majoitus yhden hengen huoneessa vain perustelluista terveyssyistä.