Mikäli haet kuntoutuksen ajalta kuntoutusrahaa tai korvausta matkojen kustannuksista Kelalta, tarvitset hakemuksesi liitteeksi lääkärin suosituksen hakemallesi kurssille. Suosituksen ei tarvitse olla laaja lausunto, riittää että siitä selviää lihastautidiagnoosi, sopeutumisvalmennuksen tarve ja mille kurssille haetaan.

Matkakorvaus suoritetaan halvimman matkustustavan mukaan (julkinen liikenne) ja omavastuuosuus yhdensuuntaiselta matkalta on 25 € (vuonna 2020). Erityiskulkuneuvon tarpeesta (esim. taksi) on osallistujan saatava erillinen todistus omasta hoitovastuuyksiköstä ennen kurssin alkua. Oikeus taksin käyttöön kannattaa vielä varmistaa Kelasta.

Kurssin ajalta voi 16-67 -vuotias kuntoutuja hakea kuntoutusrahaa korvaamaan mahdollista kuntoutuksen aikaista ansionmenetystä. Jos kyseessä on kurssi (vuonna 2021 perhekurssi), jolle osallistuu myös omainen, on omaisella mahdollisuus hakea kuntoutusrahaa. Lisätietoja kuntoutusrahan ehdoista löydät osoitteesta www.kela.fi/kuntoutusraha.

Lasten kesäleirien matkat maksaa perhe itse. Näiden leirien hakemuksen liitteenä ei tarvita lääkärinlausuntoa.