PALKOn päätös nusinerseeni-lääkkeestä julkistetaan 20.3.

16.03.2018

Teknisen viimeistelyn vuoksi Terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvosto PALKOn nusinerseeni-lääkettä koskeva päätös julkistetaan tiistaina 20.3.2018 klo 16.00 mennessä.

PALKOn joulukuussa antama suositusluonnos ei määrittelisi lääkettä lainkaan Suomen terveydenhuollon julkisesti rahoitettuun palveluvalikoimaan, päätöstä perustellaan  terveyshyötyjen ja tutkimustulosten riittämättömyydellä sekä lausunnon linjauksella muiden Pohjoismaiden kanssa.

Suositusluonnoksen kommentointi otakantaa.fi-sivustolla päättyi 15.1.2018 ja palveluun tuli lähes 60 kommenttia. Kommentit on PALKO:ssa luettu huolella ja niistä osa antaa aihetta täydentää suositusluonnosta. Myös Lihastautiliitto ilmaisi pettymyksensä päätökseen ja kommentoi suositusluonnosta. Lihastautiliiton kannanotossa kiinnitettiin huomiota erityisesti suositusluonnoksen ristiriitaan Ruotsissa 20.12.2017 julkaistuun suositukseen, jossa nusinerseenin käyttöä suositellaan seuraaville potilasryhmille: tyyppi I ja tyyppi II, alle 18 vuotiaille sekä tyyppi III, jos oireet alkaneet ennen 3 vuoden ikää. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean PALKO:lle suosituksen arviointia varten toimittamassa raportissa korostettiin nimenomaan hyviä tutkimustuloksia, varsinkin pienillä lapsilla, vaikka pitkän aikavälin tulokset vielä puuttuvat.

Lääkkeen kalliiseen hintaan liittyvän perustelun suhteen Lihastautiliitto toivoi laajaa yhteiskunnallista keskustelua, koska kannanotto on myös eettinen linjanveto, joka vaikuttaa tuleviin päätöksiin.

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Yleisuutiset

Lihastautiliitton järjestää 13.8.-18.8.2018 aikuisille tarkoitetun Voimaa vertaisuudesta -tuetun loman (Rokua Health & Spa). Hakuaika lomalle päätt
Lihastautililiitto järjestää yhdessä Etelä-Hämeen lihastautiyhdistyksen ja Hämeenlinnan reumayhdistyksen kanssa 18.5. klo 12.00-17.00 tietopäivän myosi
Yhden valtakunnallisen ALS-päivän sijaan Lihastautiliitto järjestää tänä vuonna ALS-päivän neljällä eri paikkakunnalla: Helsingissä, Seinäjoella, O
Lihastautiliiton Etelä- ja Lounais –Suomen alueen kesäpäivät järjestetään tänä vuonna Fazer Experience Vierailukeskuksessa Vantaalla 9.6.2018 klo
Lihastautiliitto kutsuu lapsiperheet yhteiseen perhepäivään PowerParkkiin lauantaina 16. kesäkuuta! Perhepäivään ovat tervetulleita perheet, joissa on
Lihastautiliitto ry järjestää 9.-11.9.2018 omakustanteisen virkistysmatkan Valamon Luostariin. Matka on tarkoitettu yli 60-vuotiaille lihastautia sairastavil