Nusinerseenin (Spinraza) hankinnasta sopimus

27.04.2018

Yliopistosairaaloiden hankintarenkaat ja lääkeyritys Biogen Finland ovat päässeet sopimukseen nusinerseenin (Spinraza) hankinnasta.

Nusinerseeni on spinaalisen lihasatrofian (SMA) hoitoon tarkoitettu lääke, joka on saanut myyntiluvan toukokuussa 2017. SMA-tauti on geenivirheestä johtuva neurologinen sairaus, joka aiheuttaa etenevän lihasheikkouden. Terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvosto (Palko) antoi maaliskuussa 2018 suosituksen, jonka mukaan nusinerseeni voisi kuulua terveydenhuollon palveluvalikoimaan erikseen määritellyllä SMA-tautia sairastavien potilaiden joukolla, mikäli sen todellinen hankintahinta saadaan neuvotteluissa merkittävästi ns. listahintaa matalammaksi.

Nusinerseeni voidaan ottaa käyttöön Palkon suosituksen mukaisilla potilasryhmillä. Hoidot keskitetään Suomessa yliopistosairaaloihin.

Lähde: www.ppshp.fi

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Yleisuutiset

Lihastautiliitto tarjoaa kuukausittain puhelimitse lääkärin antamaa neuvontaa. Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480
Lihastautiliitto ry järjestää 9.-11.9.2018 omakustanteisen virkistysmatkan Valamon Luostariin. Matka on tarkoitettu yli 60-vuotiaille lihastautia sairastavil