EU:n vammaiskortti käyttöön VR:n kauko- ja lähijunissa

04.06.2018

VR ottaa 4.6. käyttöön EU:n vammaiskortin. Koko EU:n alueella voimassa olevalla kortilla vammaisasiakas voi todistaa oikeutensa vammaispalveluihin sekä maksuttomaan saattajalippuun VR:n kauko- ja lähiliikenteen junissa. EU:n vammaiskortin lisäksi VR parantaa vammaisten palveluja kouluttamalla henkilökuntaa, harjoittelemalla pelastustilanteita ja kehittämällä uusia myyntikanavia yhteistyössä vammaisjärjestöjen kanssa.

Kelalta haettava vammaiskortti yhtenäistää ja helpottaa vammaisuuden todentamista koko EU:n alueella. Kortilla osoitetaan oikeus maksuttomaan saattajalippuun, silloin kun vammaiskortissa on A-merkintä. Saattajalle voidaan ostaa maksuton lippu vr.fi-verkkokaupasta, puhelimitse VR:n asiakaspalvelusta 0800 166 888 tai aseman lipunmyynnistä. A-merkintäisen vammaiskortin lisäksi näkövammaiskortti ja pyörätuoli oikeuttavat edelleen maksuttomaan saattajalippuun.

Vammaiskorttia kokeillaan vuoteen 2020. Vapaaehtoisen vammaiskortin hinta on 10 euroa ja tänä vuonna haettu kortti on voimassa vuoteen 2028. Kortti käy koko EU:n alueella niissä palveluissa, joiden tarjoajat ovat sitoutuneet vammaiskorttikohteiksi.

Suomessa EU:n vammaiskortin kehittämisestä ovat yhteistyössä vastanneet vammaisjärjestöt, palveluntarjoajat, Kela, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä Sosiaali- ja terveysministeriö. Lisätietoa kortista ja sen myöntämisperusteista löydät osoitteesta www.vammaiskortti.fi.

Vammaisasiakkaat mukana palvelujen kehittämisessä

VR on mukana myös Mutual Trust -hankkeessa, jossa tarkoituksena on parantaa vammaisasiakkaiden, pelastusviranomaisten ja liikennöitsijöiden välistä pelastusyhteistyötä. VR järjestää syksyllä Ilmalan varikolla junan evakuointiharjoituksen, johon osallistuu VR:n henkilökuntaa ja eri vammaisryhmiä edustavia vapaaehtoisia. Harjoitustilanteesta tehdään video, jota hyödynnetään junahenkilökunnan kouluttamisessa. Mutual Trust -hanke on tasavallan presidentin suojelema ja VR:n lisäksi mukana ovat muun muassa Finavia sekä Tallink & Silja Line.

Alkuvuonna 2018 valmistui myös verkkokurssi VR:n asiakaspalveluhenkilökunnalle vammaisen asiakkaan kohtaamisesta. Kurssin sisältö suunniteltiin yhteistyössä vammaisjärjestöjen kanssa ja sen tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta lisäämällä VR:n henkilökunnan valmiutta ja ymmärrystä eri vammaisasiakkaiden kohtaamisesta palvelutilanteissa.

Lisäksi vammaisasiakkaat ovat mukana VR:n uusien lippuautomaattien kehittämisessä. Uusi automaatti on muun muassa korkeudeltaan ja näytön ominaisuuksilta entistä esteettömämpi. Vanhat automaatit on tarkoitus korvata uusilla vuoden 2018 loppuun mennessä.

Lähde ja lisää tietoa: www.vr.fi

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Yleisuutiset

Lihastautiliitto ry järjestää 9.-11.9.2018 omakustanteisen virkistysmatkan Valamon Luostariin. Matka on tarkoitettu yli 60-vuotiaille lihastautia sairastavil