Orion aloitti potilasrekrytoinnin ALS-lääkkeen kehittämiseksi

06.07.2018

Orion on rekrytoinut ensimmäiset potilaat REFALS-tutkimukseen, jossa tutkitaan suun kautta annosteltavaa levosimendaania ALS-taudin oireiden hoidossa. Plasebokontrolloituun tutkimukseen osallistuu yhteensä 450 potilasta noin sadalla klinikalla Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Australiassa. Hoidon pituus on noin vuosi ensimmäisestä annostelusta.

Kolmannen vaiheen kliinisen tutkimuksen tavoitteena on osoittaa, että vahvistamalla ALS-potilaiden hengityslihasten toimintaa suun kautta annosteltava levosimendaani voi auttaa ylläpitämään hengityskapasiteettia ja siten tukea ALS-potilaiden yleistä toimintakykyä.

Amyotrofinen lateraaliskleroosi on nopeasti etenevä, parantumaton neurologinen sairaus, joka johtaa motoristen hermosolujen kuolemaan aiheuttaen tahdonalaisten lihasten heikentymistä ja lopulta halvaantumisen.

Sairauteen ei ole parantavaa hoitoa. Elinikä on tyypillisesti vain 3-5 vuotta diagnoosin jälkeen ja hengityskyvyn menettäminen tavallisin kuolinsyy.

Levosimendaani ei paranna ALS:ia, mutta sen odotetaan ylläpitävän potilaan hengityskapasiteettia pidempään, lykkäävän tarvetta hengityksen tukemiselle ja siten parantavan potilaan elämänlaatua.

Plasebokontrolloituun tutkimukseen osallistuu yhteensä 450 potilasta noin sadalla klinikalla Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Australiassa. Hoidon pituus on noin vuosi ensimmäisestä annostelusta. Orion investoi tutkimukseen noin 60 miljoonaa euroa kolmessa vuodessa.

Jos tulokset ovat myönteisiä, myyntilupaa on tarkoitus hakea Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Suun kautta annosteltavalle levosimendaanille on myönnetty harvinaislääkkeen asema Yhdysvalloissa ja EU:ssa.

Lähde: www.kauppalehti.fi

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Yleisuutiset

Lihastautiliitto tarjoaa kuukausittain puhelimitse lääkärin antamaa neuvontaa. Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480
Lihastautiliitto ry järjestää 9.-11.9.2018 omakustanteisen virkistysmatkan Valamon Luostariin. Matka on tarkoitettu yli 60-vuotiaille lihastautia sairastavil