Kalle Könkkölä on kuollut

11.09.2018

Kynnys ry:n toiminnanjohtaja, entinen kaupunginvaltuutettu ja kansanedustaja Kalle Könkkölä on kuollut. Könkkölä menehtyi keuhkokuumeeseen 68-vuotiaana.

Helsingin kaupunginvaltuutettuna Könkkölä toimi vuosina 1985–2004. Könkkölä valittiin eduskuntaan ensiyrittämällä 1983 Vihreän liiton edustajana ja hän toimi kansanedustajana vuosina 1983–1987. Puolueen puheenjohtaja hän oli 1987 ja varapuheenjohtaja vuosina 1990–1991. Hän oli myös Hengityslaitepotilaat ry:n toiminnanjohtaja vuosina 1974–1997 sekä vuonna 1998 perustetun Abilis-säätiön hallituksen puheenjohtaja. Säätiö tukee kehitysmaiden vammaisten toimintaa.

Entiset työ- ja puoluetoverit muistavat Könkkölän sinnikkäänä ja tinkimättömänä vammaisten oikeuksien puolustajana, jonka työ ei rajoittunut vain Suomeen. Könkkölälle myönnettiin elämäntyöstään International advocate award –palkinto vuonna 2015 ensimmäisenä suomalaisena. Yhdysvaltojen kansainvälinen vammaisneuvosto perusteli palkitsemista Könkkölän elämänmittaisella työllä vammaisten etujen valvonnassa ja vaikuttamisella heidän elämänlaatunsa parantamiseksi.

Kalle Könkkölä oli tuttu vaikuttaja myös Lihastautiliitossa ja lihassairautensa kautta esimerkki useille liiton jäsenille. Porras-lehteen Könkkölä kirjoitti huhtikuussa 2017 otsikolla ”Vammaisten historia - kaksi askelta eteenpäin ja yksi taakse”.  Juttu päättyy muistutukseen vammaisjärjestöjen työn tärkeydestä:

”Vammaisten syrjintä on nyt sitten kielletty niin perustuslaissa, eduskunnan hyväksymässä Vammaisten YK-sopimuksessa kuin yhdenvertaisuuslaissa. Emme kuitenkaan voi nojata omassa pyörätuolissa tai sohvalla rennosti taaksepäin ja huokaista. Oikeudet eivät muutu todellisuudeksi ilman vammaisjärjestöjen työtä. Meillä on nyt hyvät työkalut tähän muutokseen. Toistan tässä yhteydessä saman, minkä sanoin eduskunnan edessä 10.6.2016 pidetyssä tilaisuudessa, kun juhlimme Vammaisten ihmisoikeussopimuksen voimaantuloa Suomessa tuona päivänä. Aletaan juhlia kesäkuun kymmenettä päivää vammaisten itsenäisyyspäivänä.”

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Yleisuutiset

Lihastautiliitto tarjoaa kuukausittain puhelimitse lääkärin antamaa neuvontaa. Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480
Lauantaina 1.12.2018 juhlitaan Lihastautiliiton nuorisotoimikunnan järjestämiä pikkujouluja Tampereella Scandic Stationilla! Luvassa mm. mukavaa yhdessä ol
Lihastautiliitto järjestää 4.-5.4.2019 Tampere-talossa Lihastautien kehittyvä tutkimus ja hoito 2019 -konferenssin lihastauteihin liittyvistä ajankohtaisis