Lihastautiliitto otti kantaa Kelan kilpailutuksiin

08.10.2018

Lihastautiliitto on lähettänyt Kelaan huolenilmauksen Kelan kuntoutuskilpailutuksien vaikutuksesta varsinkin vaativaan lääkinnälliseen kuntoutukseen ja sopeutumisvalmennustoimintaan.

Kelan kilpailutuksissa pitkään toimineet ammattitaitoiset lasten fysioterapeutit ovat hävinneet kilpailutuksia. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa heidän kokemuksensa ja ammattitaitonsa eivät ole enää vaikeasti vammaisten, erityistä tukea tarvitsevien ihmisten saavutettavissa. Pitkällä aikavälillä tämä tulee aiheuttamaan toimintakyvyn alenemista, ongelmia jokapäiväisessä elämässä ja avun tarpeen lisääntymistä. Tätä kautta syntyy myös uusia kustannuksia.

Lihastautiliitto hävisi Kelan kilpailutuksessa ääreishermo- ja lihassairauksia sairastavien lasten perheiden sopeutumisvalmennuskurssit kaudelle 2019-2020. Palvelutuottajiksi uudelle kaudelle on valikoitunut uusia toimijoita, joilla ei ole aiempaa kokemusta lihastautia sairastavien lasten ryhmästä ja tämän ryhmän erityispiirteistä. Liitto esittää huolensa osaamisen riittävyydestä, koska lihastaudit ovat harvinaisia, osa ultraharvinaisia, eteneviä sairauksia. Paras ja kattavin asiantuntemus ja tietotaito lihastautia sairastavien lasten ja heidän perheidensä tilanteesta sekä sopeutumisvalmennuksen järjestämisestä on Lihastautiliitolla. Lihastautiliitto on järjestänyt lasten perhekursseja vuodesta 1982 alkaen.

Lihastautiliitto edellyttää asiasta kriittistä keskustelua ja uudelleenarviointia.

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Yleisuutiset

Lihastautiliitto järjestää 4.-5.4.2019 Tampere-talossa Lihastautien kehittyvä tutkimus ja hoito 2019 -konferenssin lihastauteihin liittyvistä ajankohtaisis