Bjarne Uddille tiedepalkinto mittavasta lihastautien tutkimustyöstä

10.02.2017

Folkhälsanin tutkimuskeskuksessa lihastautien tutkimusryhmää ja Tampereen lihastautien tutkimuskeskusta johtavalle professori Bjarne Uddille on myönnetty saksalainen Duchenne-Erb-Preis-tiedepalkinto. Tiedepalkinnon myöntää saksalainen lihastautiliitto Deutsche Gesellschaft für Muskelkranke joka toinen vuosi saksalaiselle ja kansainväliselle tutkijalle.

Palkinto ainutlaatuisesta elämäntyöstä lihastautien tutkimuksesta luovutetaan Münchenissä 16.2.2017 järjestettävässä juhlatilaisuudessa. Professori Bjarne Udd on tutkinut lihastauteja 1980-luvun alusta lähtien. Vuonna 2004 hän perusti Tampereen yliopistolliseen sairaalaan lihastautien tutkimuskeskuksen, jonka johtajana hän toimii edelleen.

- Olemassa olevat totuudet eivät ole riittäneet ja halu löytää uusia totuuksia on vienyt eteenpäin.

Bjarne Udd kiinnostui lihastaudeista työskennellessään 1980-luvulla neurologina Vaasan keskussairaalassa.

- Törmäsin jo lähes 40 vuotta sitten potilaaseen, jolla oli kummallinen lihastauti. Sitä ei löytynyt mistään oppikirjoista, Udd kertoo.

Kliiniset tutkimukset johtivat aiemmin tuntematonta tibiaalista lihasdystrofiaa käsittelevään väitöskirjaan 1992. Taudin aiheuttajaksi todettiin 10 vuotta myöhemmin mutaatio titiinigeenissä, joka tuottaa ihmisen ja koko luomakunnan suurinta proteiinia. Titiinillä on keskeinen tehtävä kaikkien lihassolujemme ”selkärankana”, ja sillä on todettu olevan yhteys moniin erilaisiin lihassairauksiin ja myös sydäntauteihin, Udd toteaa. Myöhemmät tutkimukset ovat mm. johtaneet yli kymmenen uuden, erilaisen ja aiemmin tuntemattoman lihastaudin kuvaamiseen.

EU on äskettäin nimittänyt Taysin keskuksen eurooppalaisen osaamisverkoston lihastautien asiantuntijakeskukseksi.

Lähde: www.folkhalsan.fi

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Yleisuutiset

Lihastautiliitton järjestää 13.8.-18.8.2018 aikuisille tarkoitetun Voimaa vertaisuudesta -tuetun loman (Rokua Health & Spa). Hakuaika lomalle päätt
Lihastautililiitto järjestää yhdessä Etelä-Hämeen lihastautiyhdistyksen ja Hämeenlinnan reumayhdistyksen kanssa 18.5. klo 12.00-17.00 tietopäivän myosi
Yhden valtakunnallisen ALS-päivän sijaan Lihastautiliitto järjestää tänä vuonna ALS-päivän neljällä eri paikkakunnalla: Helsingissä, Seinäjoella, O
Lihastautiliiton Etelä- ja Lounais –Suomen alueen kesäpäivät järjestetään tänä vuonna Fazer Experience Vierailukeskuksessa Vantaalla 9.6.2018 klo
Lihastautiliitto kutsuu lapsiperheet yhteiseen perhepäivään PowerParkkiin lauantaina 16. kesäkuuta! Perhepäivään ovat tervetulleita perheet, joissa on
Lihastautiliitto ry järjestää 9.-11.9.2018 omakustanteisen virkistysmatkan Valamon Luostariin. Matka on tarkoitettu yli 60-vuotiaille lihastautia sairastavil