Äkkiä ajatellen, juomapilli on aika vähäinen väline. Silti meillä jokaisella on jonkinlainen suhde siihen. Se saattaa nostaa hyviä muistoja lasten mehukesteistä tai pikaruokaravintolakäynneistä. Välttämättä ei tule mieleen, että juomapilli on joillekin välttämätön apuväline.

Tammikuun 3. päivä vietetään kansainvälistä juomapillipäivää. Juhlapäivä on luultavasti keksitty huumorimielessä. Lihastautiliitossa halutaan juhlistaan juomapillipäivää, mutta tuoda esille sen vakavaa puolta.

Lihastautiliiton järjestösuunnittelija Marjo Luomaselle juomapilli on tärkeä arjen apuri. Aluetyön lisäksi Marjon vastuulla on liiton kokemustoiminnan koordinointi. Tehtävä sopii hänelle erittäin hyvin, koska hän on itsekin, lihastautia sairastavana, kokemustoimija.

– Juomapilli helpottaa juomista erityisesti silloin, kun toinen avustaa juomista. Vaikka itse pystyisi nostamaan mukia, pillin ansiosta sitä ei tarvitse nostaa niin korkealle, Marjo kertoo.

Pillin materiaalilla on väliä

Heinäkuussa 2021 voimaan tullut muovipillit kieltävä direktiivi aiheuttaa hankaluuksia pilliä apuvälineenä käyttäville. Joillain lihastautia sairastavilla sairaus vaikuttaa myös kasvojen lihaksiin, jolloin imeminen vaikeutuu. Silloin on merkitystä pillin materiaalilla, koska paperisissa ja kartonkisissa pilleissä on suurempi vastus kuin muovisissa pilleissä. Vaikka ekologisuus on tärkeä asia, joskus käytettävyys ajaa sen edelle.

– Paperipillit ovat surkeita. Kuumien juomien kanssa ne saattavat sulaa, ja pilli voi olla monella solmulla, kun nostaa sen juomasta, Marjo kuvailee.

Marjon mukaan riisipilli on jämäkämpi kuin paperinen, mutta muovi on juomapilliin erinomainen materiaali, jota on vaikea korvata apuvälinekäytössä. Marjon tilanteen tuntien, jotkut tuttavat tuovatkin hänelle muovisia pillejä varastoon.

Direktiivin myötä erilaiset kestopillit ovat yleistyneet. Kestopillejä saa muun muassa lasisena, metallisena ja bambuisena.

Pillillä on monta käyttötarkoitusta

Pilliä käyttävät muutkin kuin lapset ja lihastautia sairastavat. Nuorilla on yleistä, että heillä on baarissa oma pilli mukana. Silloin ei tarvitse käyttää toisen pilliä, kun maistaa kaverin juomasta – ja toisaalta, huulipuna ei sotkeudu juodessa. Jos ravintolassa pyytää drinkkiinsä pillin, saa todennäköisesti bambusta tehdyn version, jota kehotetaan kantamaan jatkossa mukana.

Marjo haluaakin muistuttaa, että pilli on kompakti ja mukava apuväline, jonka käyttäminen voi olla myös hauskaa ja luovaa:

– Kun laittaa monta pilliä peräkkäin, voi juoda vaikka naapurin lasista. Juomapilli on positiivinen apuväline, pieni ja huomaamaton!

Kirjoittaja Janne Ansaharju on Lihastautiliiton viestintäsuunnittelija.