Miten aktivoit keskustelua Facebookin vertaisryhmässä?
Vertaisryhmän tuki ja ryhmästä saatu tieto on usein ryhmän jäsenille tärkeää. Joskus ryhmän keskustelu vaikenee ja ryhmän aktiivisuus alkaa hiipua. Vertaisryhmässä tämä on tietysti harmillista. Mitä vaisumpi ryhmä on, sen harvempi näkee postaukset ja sitä korkeammaksi kasvaa kynnys aloittaa uusia keskusteluja.
Tässä muutama vinkki, miten sisältöä voisi ideoida ja keskustelua aktivoida.
1. Suunnittele ja aikatauluta sisältöjä ennakkoon
Kun alat aktivoida vaitonaista vertaisryhmää, yksi postaus ei riitä. Suunnittele pidemmälle jaksolle useita postauksia mielellään yhdessä jonkun toisen tai jopa pienen ryhmän kanssa.
Voitte ammentaa ajankohtaisia sisältöjä postauksiin monista lähteistä. Onko mediassa ollut jotakin kiinnostavaa? Tapahtuuko Lihastautiliitolla jotakin, mistä voisitte vinkata Facebookissa?
Huom! Laittakaa kalenteriin vähintään valtakunnallinen lihastautipäivä 2.9. ja miettikää hyvissä ajoin, miten teemapäivää voisi somessa juhlistaa. Joillekin diagnoosiryhmille löytyy myös oma kansainvälinen tietoisuuspäivä. Ota selvää ja merkkaa ajoissa kalenteriin!
2. Sosiaalinen media on sosiaalista – kysy, pyydä, osallista!
Meidän ihmisten on helpompi osallistua keskusteluun, kun meiltä kysytään tai pyydetään jotakin. Vertaisryhmässä on luonnollista kysellä ”Onko teillä muilla kokemusta…” tai ”Osaako joku auttaa…” Vertaisryhmässä on myös luontevaa esittäytyä ja kertoa omasta sairaudestaan. Onko teidän ryhmässänne jo esittelyketju?
Jos tuntuu siltä, että on itse ainoa, joka jakaa kokemuksiaan, mutta muut eivät anna itsetään mitään, voi kokeilla aktivoida ryhmää myös Facebookin julkaisutyökalujen avulla. Niillä voi luoda esimerkiksi kyselyn, aloittaa live-lähetyksen tai luoda huoneen keskustelulle. Uusia julkaisutyökaluja tulee lisää jatkuvasti – katso, mitä löytyy julkaisun kirjoitustilasta kolmen pisteen takaa.
Entä miten teidän ryhmäänne sopisivat sarjapostaukset tyyliin ”viikon vinkki” tai ”kuukauden kysely”? Pohdi, mitkä asiat vertaisia yhdistävät ja puhuttavat, ja hyödynnä niitä julkaisujen aiheina.
3. Kuvalla, videolla ja GIF-animaatioilla huomiota
Jos aihe sen mahdollistaa, hyödynnä postauksissa mediasisältöjä. Joskus huomioarvoa voi kasvattaa vaikka itse räpsityillä luontokuvilla. Videon huomioarvo on somessa edelleen suuri.
Tiesitkö, että voit postata myös GIF-animaation Facebookin GIF-kirjastosta? Löydät tämänkin julkaisutyökalun kolmen pisteen takaa Facebookin julkaisutyökalusta.
4. Herätä tunne ja houkuttele reagoimaan!
Oletko koskaan miettinyt, miksi jotkut sisällöt leviävät laajalle tai miksi kissavideot ovat Facebookissa niin suosittuja?
Tunteita herättävät sisällöt houkuttelevat jäämään niiden äärelle. Ja kun painamme emojia tai kommentoimme, sitoutumisemme on algoritmille vahva viesti siitä, että tätä julkaisua kannattaa näyttää muillekin.
Käytä tätä tietoa hyödyksesi. Kun suunnittelet ja kirjoitat julkaisua, mieti minkä tunteen haluaisit lukijassa herättää ja koita kirjoittaa postaus tästä näkökulmasta. Lue läpi julkaisusi ennen julkaisua – herättääkö se ehkä hellyyttä tai vertaisuuden kokemusta? Suututtaako tai naurattaako se? Tee helpoksi painaa sydäntä, hali-emojia, viha- tai naurunaamaa.
Meitä ihmisiä kiinnostaa toisten ihmiset kuulumiset, tunteet ja kokemukset. Inhimilliset arkiset tarinat tai sattumukset herättävät takuuvarmasti reaktioita. Ja mitä useampi reagoi postaukseen vertaisryhmässä, sitä useammalle ryhmän jäsenelle Facebookin algoritmi julkaisua näyttää.
Kaikkein arvokkainta on, jos saat houkuteltua ihmiset keskustelemaan postauksen alla.
5. Some on sosiaalista – pyydä kaverilta apua
Vaatii kanttia olla ensimmäinen, joka painaa peukkua tai sydäntä julkaisun alla. Jos sinulla on ryhmässä tuttuja, joilta voisit pyytää apua, tee niin rohkeasti. Voitte sopia jo ennalta, että kaveri painaa vähintään peukkua postauksen alla pian julkaisuhetken jälkeen.
Jakakaa vastuuta – ideoikaa sisältöjä yhdessä ja vaihdelkaa keskustelunaloitusvuoroja. Ryhmän aktivointi vaatii yhteistyötä.
Vinkit: Marjukka Kähönen / Noon Kollektiivi