Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeet koronavirustaudilta suojautumiseen ovat seuraavat:

• Ota koronarokotukset. Ne suojaavat vakavalta taudilta.
  • Jos sairastut, pysy kotona, kunnes olet terve. Ole tarvittaessa yhteydessä oman kuntasi terveydenhuoltoon.
  • Tee tarvittaessa kotitesti tai hakeudu terveydenhuollon testiin.
  • Muista edelleen hygienia; käsien pesu, turvaväli, ilmanvaihto sekä kasvomaskin käyttö myös rokotusten jälkeen

Erityisesti rokottamattomien 12 vuotta täyttäneiden sekä kaikkien, joilla on riski saada vakava koronatauti, kannattaa harkita sellaisen maskin käyttöä, joka suojaa myös kantajaansa tehokkaasti. Riskiryhmiin kuuluvan kannattaa harkita maskin käyttöä, vaikka hän olisi täysin rokotettukin. Kasvomaskia suositellaan käytettävän etenkin tilanteissa, joissa:

• hakeudut koronaepäilyn vuoksi hoitoon tai testiin
  • sinulla on hengitystieinfektion oireita, mutta kodin ulkopuolella liikkuminen on välttämätöntä
  • olet altistunut koronavirukselle, mutta kodin ulkopuolella liikkuminen on välttämätöntä

Koronavirustartunnan kotitestiä suositellaan seuraavissa tilanteissa:

• oireesi ovat lievät
  • et kuulu vakavan koronavirustaudin riskiryhmään
  • et kuulu ryhmiin, joille suositellaan terveydenhuollon testiä.

Tiedon siitä, milloin on hakeuduttava terveydenhuollon koronatestiin, löydät täältä: Koronavirustestit – THL

Ajantasaiset tiedot koronaviruksesta, koronarokotuksista sekä virukselta suojautumisesta löydät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta  Ajankohtaista koronaviruksesta – THL sekä oman kuntasi terveydenhuollosta.

Lihastautiliitossa työntekijät tekevät osittain etätöitä. Liiton keskustoimistolla tai aluetoimistoilla ei ole automaattisesti päivystystä. Lähitapaamisen voi tarvittaessa sopia liiton asiantuntijan kanssa etukäteen. Liiton puhelinvaihde ja muut palvelut toimivat normaalisti. Liiton fysioterapiayksikkö jatkaa toimintaansa normaalisti keskustoimistolla Turussa, ja fysioterapiaa tarjotaan myös etäkuntoutuksena.