Vammaisfoorumi kerää kokemuksia vammaisten henkilöiden oikeuksien tilasta Suomessa

16.03.2018

YK:ssa hyväksyttiin vammaisten henkilöiden ihmisoikeuksia koskeva yleissopimus jo kymmenen vuotta sitten. Sopimus tuli sitovaksi osaksi Suomen lainsäädäntöä kesäkuussa 2016. Suomen valtio antaa ensimmäinen raporttinsa YK:lle kesäkuussa 2018 toimenpiteistä, joihin se on ryhtynyt vammaissopimuksen mukaisten velvoitteidensa täyttämiseksi.

Valtakunnalliset vammaisjärjestöt laativat rinnakkaisraportin, jossa arvioidaan vammaisten henkilöiden omasta näkökulmasta, miten YK:n vammaissopimuksen voimaantulo on vaikuttanut heidän elämäänsä. Kysely kattaa vammaissopimuksen aihealueet.

Rinnakkaisraporttia varten kerätään vammaisilta henkilöiltä itseltään tietoja ja kokemuksia vuodesta 2016 lähtien. Kaikki vastaukset käsitellään luottamuksellisina, joten kyselyyn voi kertoa myös hyvin henkilökohtaisistakin kokemuksista. Kysymyksien vastaustila on teknisistä syistä rajallinen, mutta kyselyn lopusta löytyy avoin tila, johon voit täydentää tai lisätä omia kokemuksia.

Kyselyyn voi vastata 30.5.2018 asti.

Linkki kyselyyn vastaamiseen löytyy tästä. Kyselyn voi myös tulostaa ja lähettää täytettynä osoitteeseen Kynnys ry, Yliopistonkatu 9 b, 20100 Turku.

Kyselyn on toteuttanut Vammaisfoorumi ry yhteistyössä Ihmisoikeuskeskuksen kanssa.

HUOM! Heti kyselyn linkkien avauduttua ilmeni ongelmia, kun osa vammaisista henkilöistä ei syystä tai toisesta ole kyennyt vastaamaan sähköiseen kyselyyn, eikä kyselyn tulostaminen sähköisestä linkistä onnistunut. Kyselystä on nyt olemassa myös pdf-muotoinen paperiversio, jonka voi tulostaa alla olevien linkkien kautta:

Suomenkielinen pdf-versio:

Ruotsinkielinen pdf-versio:

Täytetyt lomakkeet tulee postittaa 30.5.2018 mennessä osoitteella:

Kynnys ry
Siltasaarenkatu 4, 5. krs

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Yleisuutiset

Lihastautiliitto tarjoaa kuukausittain puhelimitse lääkärin antamaa neuvontaa. Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480
Harvinaissairauksien kansallista ohjelmaa ollaan päivittämässä. Uuden ohjelman kärkiajatuksina ovat harvinaissairaiden osallisuuden ja eri tahojen välisen
TIETOA LIHASSAIRAUKSISTA -tilaisuudet  31.10.2018 klo 16-19   Lihastautiliiton syksyllä 2017 järjestämä Tietoa lihassairauksista –kiertue tavoitti is