Vammaisfoorumi perustettiin keväällä 1999 ja yhdistysrekisteriin se merkittiin 11.8.1999. Laajemmin toiminta alkoi vuoden 2000 puolella.

Vammaisfoorumi edustaa suomalaisia vammaisia ihmisiä ja sen jäseninä on 29 valtakunnallista vammaisjärjestöä. Vammaisfoorumi on tarkoituksella rakennettu verkostomaiseksi työkaluksi, jossa vaikuttamistyöhön osallistuvat jäsenjärjestöjen edustajat tekevät oman työnsä ohella yhteistä vaikuttamistyötä Vammaisfoorumin verkostoissa. Vaikuttaminen on monialaista työtä vammaisten henkilöiden oikeuksien ja edun ajamiseksi yhteiskunnassa.

Vammaisfoorumi on alkutaipaleestaan asti antanut kannanottoja, ja erilaiset lausunnot ja kannanotot ovat merkittävä toimintamuoto nykyäänkin.   Vammaisfoorumista on tullut monille viranomaisille keskeinen taho, jolta pyydetään lausuntoa ja kysytään edustusta eri työryhmiin.

Vammaisfoorumi on ollut vaikuttamassa ja osallistunut moniin kampanjoihin ja projekteihin, yksi suurimmista on ollut Vammaisfoorumin osallistuminen YK:n vammaisyleissopimuksen kirjoittamiseen.

Juhlavuoden kunniaksi Vammaisfoorumi kokosi 20-vuotisen tarinansa julkilausuman muotoon, julkilausuman pääset lukemaan tästä.