Lihastautiliiton Vuoden Vapaaehtoiseksi vuonna 2020 on valittu  Erja Simonen Lounais-Suomen lihastautiyhdistyksestä.

Erja Simonen on Lounais-Suomen lihastautiyhdistyksen hallituksen varajäsen ja toimii vertaisryhmän ohjaajana Satakunnassa. Erjaa Vuoden Vapaaehtoiseksi esittäneiden perusteluissa vertaisohjaajana toimiminen nouseekin esiin voimakkaasti:

”Erja tekee huiman paljon työtä Satakunnan alueella: hän aloitti vertaisvetäjänä vuonna 2016, ja on saanut Satakunnassa kokoon itsenäisesti toimivat vertaistukiryhmät. Hän tekee hurjan paljon selvitystyötä Satakunnassa, ja jakaa tietoa jäsenistölle niin somessa kuin jäsenkirjeessäkin. Erja myöskin osallistuu mielellään erilaisiin tiedotus- ja messutilaisuuksiin ja edustaa niissä hienosti niin yhdistystä kuin liittoakin”.

Muita perusteissa esiin nousseita asioita olivat luotettavuus, kyky tukea ja auttaa sekä yhdistystyön tekeminen suurella sydämellä: Erjan olemuksesta välittyy ilo ja positiivisuus, vaikka joskus vakavien asioiden äärellä ollaankin.

Lihastautiliiton Vuoden Vapaaehtoinen valittiin nyt kuudetta kertaa. Aiempia Vuoden Vapaaehtoisia ovat  Sirpa Ekblom Uudenmaan lihastautiyhdistyksestä, Pirkko ja Kalevi Nuutinen Etelä-Hämeen lihastautiyhdistyksestä, Tommi Rantanen Keski-Suomen lihastautiyhdistyksestä, Bäckströmin perhe Uudeltamaalta sekä viime vuonna Jasmin Toropainen Lounais-Suomen lihastautiyhdistyksestä.