Yhteensä 123 sosiaali- ja terveysalan järjestöä jätti 16.4.  hallitukselle vetoomuksen, jotta järjestötoiminnan tulevaisuus ratkaistaistaisiin hallituksen puoliväliriihessä kestävästi ja järjestöjen autonomiaa kunnioittaen. Rahoitushuolen taustalla on rahapelitoiminnan tuottojen laskeminen, jolla on suuri merkitys sosiaalisen hyvinvoinnin ja terveyden, liikunnan ja nuorison, kulttuurin ja taiteen sekä tieteen toimintaedellytyksille.

Vetoomuksessa korostetaan järjestöjen suurta merkitystä suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan rakennustalkoissa vuosikymmenten ajan. Ruohonjuuritason auttamistoiminta on viimeksi näyttänyt voimansa koronakriisin keskellä, kun se on tukenut ja auttanut heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä, jotka olisivat ilman järjestöjen apua jääneet yksin. Tätä järjestöjen työtä ei yhteiskunnalla ole varaa menettää. Siksi hallituksen on tehtävä ratkaisut, jotka turvaavat järjestöjen toimintamahdollisuudet myös tulevaisuudessa.

Järjestöt esittävät vetoomuksessaan Veikkaus Oy:n kautta kerättävien valtionavustustoiminnan määrärahojen kohdentamista yleishyödylliseen kansalaisjärjestötoimintaan, ja toteavat, että tuotoista on irrotettava rahoituskohteet, jotka kuuluvat selkeästi julkisen vallan vastuulle. Järjestöjen rahoituksen siirtämistä maksettavaksi suoraan valtion budjetista ei nähdä hyvänä vaihtoehtona, koska se lisää järjestötoiminnan epävarmuutta ja vaikeuttaa pitkäjänteistä suunnittelua. Budjettirahoitus myös lisäisi pahimmillaan kansalaistoiminnan poliittista ohjausta ja heikentäisi autonomiaa.

Lue lisää täältä: www.soste.fi/uutinen/jarjestot-vetoavat-hallitukseen-jarjestorahoituksen-tulevaisuus-on-turvattava-nyt/