Kela kertoi maanantaina 16.9. aikovansa rajoittaa harkinnanvaraisten kuntoutuspalveluiden järjestämistä. Jatkossa kaikkia kuntoutuspalveluita ei voida enää järjestää niin laajasti kuin olisi kysyntää. Lisäksi osa kuntoutusta hakevista asiakkaista saa hylkäävän päätöksen rahoitustilanteen vuoksi, vaikka he muuten täyttäisivät kuntoutuksen vaatimat edellytykset. Säästötoimena palveluita voidaan myös esimerkiksi yhdistää.

Harkinnanvaraisen kuntoutuksen kustannukset ovat kasvaneet, minkä vuoksi Kela joutuu tekemään säästötoimenpiteitä kustannusten pienentämiseksi. Näin varmistetaan, että eduskunnan myöntämät varat riittävät kuntoutuksen järjestämiseen ja korvaamiseen tulevina vuosina. Kustannusten kasvua ovat aiheuttaneet asiakasmäärän kasvu sekä 2020-luvulla käynnistyneet Laku-perhekuntoutus ja Oma väylä -kuntoutus, jotka ovat olleet ennakoitua suositumpia.

Lihastautiliitto on Kelan ilmoituksesta huolissaan. Jo ennen linjausta on tehty harkinnanvaraisen kuntoutuksen myöntämisen kiristämistä yli 65-vuotiaille sekä lapsiperheille ja nuorille suunnatuissa kursseissa.