Koronaviruspandemia askarruttaa monen lihastautia sairastavan mieltä ja erityisesti hengitykseen liittyvät asiat huolestuttavat, koska osa viruksen vaarallisimmista vaikutuksista kohdistuu juuri hengitystoimintoihin. Lihastautiliiton fysioterapeutti Kristiina Rantakaisla seuraa arjen sujumista poikkeusoloissa ja muistuttaa omatoimisen hengitysharjoittelun tärkeydestä muutosoloissa. Harjoitteissa mallia näyttää tällä viikolla Sinikka Sokero.

Hyvä ryhti on apuna myös hengittämisessä ja vähentää kuormitusta ja kipuja niska-hartiaseudulla. Eteenpäin työntynyt pään asento vaatii enemmän lihasvoimaa pään kannattelemiseen kuin pään ollessa normaaliasennossa. Asentoa korjataan virheellisesti jännittämällä hartialihaksia tai nojaamalla päätä toiseen hartiaan.

Jos lihastauti heikentää kaulan ja niskan lihaksia, syntyy pään asentoa korjatessa helposti lihasten ylirasitusta. Hyvä apu niskan ja kaulan lihasten väsyessä on oikeanlainen kauluri.

Pitkäaikainen istuminen sekä vartalon lihasten kiristymät ja kumara asento lisäävät niskakipuja. Eteenpäin taipuneessa ryhdissä myös lapaluiden tuki on olematon ja lapaluut kallistuvat eteenpäin. Tämä vaikeuttaa yläraajojen nostamista.

Vartalon lihasten toimintakykyä saa ylläpidettyä yksinkertaisilla harjoitteilla, joihin tässä mallia näyttää Sinikka Sokero. Sinikka vinkkaa myös tavasta yhdistää harjoitteet osaksi päivän rutiineja:

-Suoristan itseäni päivittäin ja teen kiertoharjoituksia, koska muuten olo on äkkiä kuin rautakangella. Suoristukset teen joko sisällä tai parvekkeella tai vaikka ulkolenkillä, kun sopivan kaunis maisema osuu kohdalle ja sää on aurinkoinen. Tuulisemmalla ilmalla menen linja-auton päätepysäkille katoksen suojaan. Siinä on hyvä tehdä vaikka hengitysharjoituksia hengittelemällä nenän kautta sisään ja suun kautta ulos, palleaa apuna käyttäen.

Ojennusharjoitus: Vedä henkeä sisään ja vie samalla kädet yhteen selän taakse – ojenna hartiat taakse ja selkä suoraksi. Puhalla henkeä ulos ja tuo kädet eteen. Toista liikettä oman jaksamisen mukaan:

Kiertoharjoitus: Vedä henkeä sisään ja vie kädet tuolin oikealle puolelle, oikaise samalla itsesi. Tuo kädet eteen ja puhalla henkeä ulos. Vedä henkeä sisään ja vie samalla kädet tuolin vasemmalle puolelle. Toista liikettä oman jaksamisen mukaan: