Koronaviruspandemia askarruttaa monen lihastautia sairastavan mieltä ja monia huolettavat erityisesti hengitykseen liittyvät asiat, koska osa viruksen vaarallisimmista vaikutuksista kohdistuu juuri hengitystoimintoihin. Avasimme viime viikolla mahdollisuuden lähettää Lihastautiliiton fysioterapeutti Kristiina Rantakaislalle kysymyksiä hengittämiseen liittyvistä asioista – viikolla 20 kysyttiin WELLO2-laitteen käytöstä ja harjoittelusta kävelymaton ja Motomedin avulla.

Kysymys: Onkohan Well02 -nimisestä laitteesta kurkkuun kertyvän liman ehkäisyssä/poistamisessa todettu olevan hyötyä lihassairailla? Ja lieneekö laite vaikea käyttää osien irrottamisen ja pesemisen kannalta?

Kristiina Rantakaisla vastaa:

Yskiminen ja liman poissaaminen keuhkoista saattaa olla lihastautia sairastavalle ongelma. On olemassa erilaisia teknikoita, joilla on tarkoitus saada lima liikkeelle ja helpottaa liman yskimistä ulos keuhkoista. Jos lima jää keuhkoihin, se saattaa haitata hengitystä ja altistaa hengitystieinfektioille.

Ongelmia liman yskimiseen saattaa tulla:

• jos hengityslihasten voima on heikentynyt
  • jos rintakehä on jäykkä, jolloin keuhkoilla ei ole tilaa laajentua hengityksen aikana
  • jos vatsalihasten voima on heikentynyt, jolloin nopea uloshengitys ei onnistu
  • jos kurkunpään/äänihuulten sulkeminen on vaikeaa, jolloin paine ei riitä yskimiseen
  • jos limamäärät lisääntyvät niin paljon, että liman poistaminen alkaa olla uuvuttavaa
  • jos nielu on kuiva, jolloin lima ei liiku nielussa

Jos oma yskiminen on vaikeaa, voi käyttää avustettua yskimistä seuraavalla tekniikalla:
Hengitä sisään – pidätä hengitystä – yskäise samaan aikaan, kun avustaja painaa rintakehältä (ei suoraan, vaan kylkikaarien mukaisesti /palleasta/kyljistä/yksilöllinen ote). Käsiotteen sijasta apuna voi käyttää myös esimerkiksi kaulaliinaa.

WELLO2-laitteen tarkoituksena on avata hengitysteitä ja puhdistaa keuhkoja edistämällä liman ja pienhiukkasten poistumista sekä vähentää hengitystieärsytystä. Myös hengityslihasten vahvistaminen on yhtenä tavoitteena, mutta kaikissa lihastaudeissa lihasten vahvistaminen ei ole mahdollista.

WELLO2 on asiakaskäytössä myös Lihastautiliiton fysioterapiassa. Fysioterapeutti Emma Vellingin kokemusten mukaan ulospuhallus veden vastuksella nostattaa limaa kuten PEP-pullopuhallukset, ja vastuksen säätö on hyvä ominaisuus. Ulospuhallus harjoittaa vatsalihaksia ja tuo näin apua yskimisvoimaan. Nenäkappaleen avulla saa helpotettua nenän tukkoisuutta, ja nenäkappale mahdollistaa käytön myös, jos suuta ei saa tiiviisti suukappaleen ympärille.

Asiakkailta tulleen palautteen mukaan osa käyttäjistä kokee sisäänhengityksessä lämpimän vesihöyryn kosteuttavan vaikutuksen helpottavan hengitystä. Laitteen puhdistus vaatii sorminäppäryyttä, joten jos sormissa on kömpelyyttä, voi puhdistus olla hankalaa.

Muitakin harjoitusvälineitä löytyy: erilaiset täristimet, kuten esimerkiksi Flutter ja Acapella irroittavat limaa, ja Coach2 ja Triflo -laitteet harjoittavat syvähengitystä ja vahvistavat hengityslihaksia. Hengityspalje on myös hyvä apu syventämään hengitystä ja auttamaan yskimisessä. Pulloon puhaltaminen on oikein hyvä harjoitus ja sitä kannattaa tehdä päivittäisenä keuhkojen avaajana ja liman irrottajana.

Kysymys: Minulla diagnoosina IBM ja liikun rollaattorilla, Yritän muistaa kotijumppailla, mutta kunto pyrkii huononemaan kun terveyskeskuksen fysioterapiaryhmä loppuivat, samoin kuin vesijumppa. Jotkut ovat hankkineet ns. kävelymattoja kotiin, itse luulen olevani liian huonokuntoinen sellaisen käyttöön. Onko teille kerääntynyt kokemuksia sen hyödyllisyydestä tai turvallisuudesta kotioloissa? Motomed-ajelua tms. kyllä kaipaisin.

Kristiina Rantakaisla vastaa:

Kotikäyttöön kävelymatto on mielestäni aika hurja laite, varsinkin jos lihakset väsyvät herkästi, lihasten hallinta on alentunut, polvet menevät yliojennukseen tai tasapaino on huono. Ennemmin suosittelisin polkemisharjoittelua, esimerkiksi Motomedilla tai kuntopyörällä. Jalkojen lihaksia ei kannata ylirasittaa. Kuntoutusohjaajan mukaan Motomed-laite on mahdollista saada kotikäyttöön terveydenhuollon kautta, jos siihen on hyvät perustelut ja se on mainittu kuntoutussuunnitelmassa.

Myös kuntopyörä on hyvä harjoitteluun, vaikka omalla tyylillä soveltaen, kuten alla olevasta kuvasta näkyy.

Lisää kysymyksiä hengittämiseen liittyen? Lähetä kysymyksesi tai ajatuksesi fysioterapeutti Kristiina Rantakaislan sähköpostiin kristiina.rantakaisla@lihastautiliitto.fi 24.5.2020 mennessä. Kysymyksistä ja vastauksista julkaistaan kooste Lihastautiliiton verkkosivustolla viikon sisällä. Kysymykset julkaistaan nimettöminä.