Lihastautiliitto jakoi keväällä 2020 perinteisiä koulupalkintoja jo kymmenettä kertaa, vuosien varrella tunnustuksen on saanut jo liki 20 opettajaa ja oppilaitosta, joskus kokonainen luokkakin. Nyt 10-vuotisjuhlavuonna koulupalkinnot jaettiin poikkeusoloissa ensimmäistä kertaa etäyhteyden välityksellä, ja ilman onnitteluhalauksia. Kaikkea muuta perinteistä palkitsemismeininkiä nähtiin senkin edestä: yllättymistä, iloa, hienoja puheita ja liikutusta – nenäliinoille oli käyttöä tänäkin vuonna.

Huomionosoitus myönnetään palkinnon perusteluiden mukaisesti opettajalle, joka esimerkillään ja toiminnallaan on saanut luotua hyvän oppimisilmapiirin lapselle tai nuorelle, jonka elämää lihassairaus jollain lailla koskettaa. Vuoden ope voi olla esikouluopettaja, luokanopettaja tai aineopettaja kaikilla asteilla aina peruskoulusta ammattiopintoihin.

Juhlavuoteen sopien palkittavana oli tällä kertaa kaksi opettajaa: Vuoden Ope -tittelin saavat Lohjan Ojamon koulun opettaja Heidi Kurkinen ja Ulla Kinnunen Espoon Latokasken koulusta. Lisäksi Lihastautiliitto myönsi kunniamaininnan Espoon Latokasken koulun erityisopettaja Kaija Suvannolle.

Heidi Kurkisen palkitsemista ehdottivat Tytti ja Juho Kirma. Heidi Kurkinen on toiminut Juhon opettajana koko ala-asteen ajan, ja perusteluissa nousi esiin erityisesti opettajan kyky kääntää haasteet voimavaroiksi ja toimia itse esimerkkinä oppilaille:

– Esimerkiksi leirikoulussa opettaja suoritti asiat edeltä, hakien aina jokaiselle mahdollisuuden omanlaiseen toteutukseen. Sitähän se elämässä on: haasteita tulee, niistä täytyy mennä läpi ja kulkea eteenpäin. Meidän ei tarvitse olla huolissamme tulevaisuudesta, jos lapset voivat nojata tällaisiin opettajiin kuin Heidi Kurkinen, Tytti Kirma toteaa palkinnon perusteissa.

Ulla Kinnusta ja Kaija Suvantoa palkittavaksi ehdottivat Kirsi ja Kim Karlsson. Myös nämä opettajat ovat opettaneet Kimiä koko ala-asteen ajan ja molemmat ovat äiti Kirsi Karlssonin mukaan antaneet itsestään paljon enemmän kuin opettajailta työssään vaaditaan.

– Kumpikin on ollut läsnä: välittänyt, ohjannut, opastanut, opettanut, ymmärtänyt, luovinut, ideoinut, mahdollistanut, rautalangasta vääntänyt, rajannut, komentanut, kasvattanut ja jaksanut olla kuusi vuotta poikani kouluelämässä aktiivisesti mukana, vaikka luokalla on ollut yhteensä 21-25 vilkasta muutakin koululaista. Tiivis yhteistyö ja palaverit ovat jatkuneet läpi vuosien ja kun Kimin lihastauti on vuosien aikana edennyt, on Ulla Kinnunen vedonnut muihin opettajiin, rehtoriin ja kunnan päättäjiin yhdenvertaisuudesta ja etsinyt vaihtoehtoja mm. lepohetkiin, ulkoiluihin, metsäretkiin, liikuntaan, keinumiseen, käsitöihin, opiskeluun, työskentelytapoihin – siis aivan kaikkeen, Kirsi Karlsson toteaa.

Lihastautiliittoa palkitsemistilaisuuksissa edustivat koulunkäynti- ja työllisyysasioista vastaava suunnittelija Liisa-Maija Verainen ja puheenjohtaja Raila Riikonen. Raila Riikonen nosti puheessaan esiin erityisesti kaikkien oikeuden samanlaiseen koulupäivään ja kannusti käyttämään Lihastautiliiton koulunkäyntipalveluita kouluasioissa apuna matalalla kynnyksellä jatkossakin.