Lihastautiliiton Facebook-ryhmä näki päivänvalon 23.9.2009, ja juhlii siis tänään 10-vuotissyntymäpäiväänsä.

Ryhmän ensisijaisena tarkoituksena on toimia vertaistuki- ja keskustelufoorumina lihastautia sairastaville ja heidän läheisilleen. Hyvähenkisessä ryhmässä on tänä päivänä hieman yli 900 jäsentä, ja uusia tulee mukaan tasaiseen tahtiin. Ryhmä on suljettu, eli mukaanpääsy edellyttää liittymispyynnön lähettämistä. Ellet vielä ole ryhmän jäsen, niin tervetuloa mukaan keskustelemaan kaikesta mieltä askarruttavasta lihastauteihin ja muihinkin asioihin liittyen! Ryhmän löydät osoitteesta https://www.facebook.com/groups/151954309752/.

Antero Kautto oli ensimmäisten joukossa mukana keskustelemassa, kun Facebook-ryhmä aloitti syksyllä 2009. Juhlavuoden kunniaksi Antero kertoi Porras-lehdessä muistojaan ja mielipiteitään ryhmän entisistä ja nykyisistä ajoista.

Mitä kautta löysit Lihastautiliiton Facebook-ryhmän kymmenen vuotta sitten?

Muistaakseni sain ilmoituksen silloin ryhmästä joko liiton tiedotuksen kautta tai sitten muilta Facebookin ystäviltä ja tutuilta, että liitto on ottanut uuden ryhmän käyttöön. Silloin jo uiskentelin erilaisissa sosiaalisen median palveluissa ja tuntui luontevalta hypätä ryhmään mukaan.

Miksi halusit liittyä ryhmään?

Ryhmän kautta saa helposti tietoa ja vertaistukea ja se on välineenä näppärämpi, kuin esimerkiksi sähköpostitse tuleva informaatio.

Onko ryhmä vastannut niihin odotuksiin, joita sinulla oli liittyessä?

Mielestäni erittäin hyvin, olen silloin tällöin hypännyt mukaan keskusteluun ja olen saanut myös ihan pelkästään lukemalla paljon vertaistukea omaan sairauteen tietäen, että en ole yksin vaivojen kanssa. Samalla olen myös voinut helposti lukea ryhmän kautta, mitä liitossa tapahtuu silloin, kun odottelee taas uusinta Porras-lehteä.

Oletko nykyään aktiivinen seuraaja tai kommentoija?

Yleensä tykkään erilaisista julkaisuista ryhmässä, mutta olen ottanut myös osaa joihinkin keskusteluihin, jotka ovat koskettaneet omaa sairautta ja olen halunnut jakaa omia kokemuksia ryhmään.

Onko vuosien varrelta jäänyt mieleen mitään erityistä keskustelua, tunteita nostattanutta aihetta tai muuta erityistä?

Äkkiseltään ei tule mieleen jotain merkittävää keskustelua tai aihetta, mutta on mielestäni erittäin hienoa ollut seurata ryhmän aktiivisuuden kasvua jatkuvasti vuosien saatossa ja miten hyvin ryhmässä viestintä on pysynyt asiallisessa sekä hyvässä hengessä keskustelussa.