Lihastautiliitto on mukana Vammaisvoimaa! Funkiskraft! -tapahtumassa ja sen järjestämisessä.

Tapahtuma pidetään torstaina 29.8.2024 klo 16-19 Helsingissä, Narinkkatorilla.

Narinkkatorilla on luvassa puheita ja kulttuuriohjelmaa, minkä jälkeen suuntaamme yhteisessä kulkueessa Eduskuntatalon eteen kohtaamaan päättäjiä.

Tapahtuman tarkoituksena on edistää vammaisten ihmisten tasa-arvoa ja yhdenvertaisen osallistumisen mahdollisuuksia työelämässä ja yhteiskunnassa.

Sosiaalisessa mediassa tapahtumaa voi seurata mukana olevien järjestöjen kanavissa hashtageilla: #VammaisVoimaa #FunkisKraft #Vammaisfoorumi

Tapahtuman teemat

Vammaisvoimaa! -tapahtuma nostaa esiin vammaisten ihmisten merkitystä ja arvoa yhteiskunnassa. Myönteisessä, mutta kantaaottavassa tapahtumassa on tarkoituksena tuoda nämä asiat julkiseen keskusteluun:

1. Vammaisten ihmisten työllisyyttä tulee parantaa.

2. Toimivien vammaispalveluiden ja vammaisten ihmisten osallisuuden edistäminen luo koko yhteiskuntaan hyvinvointia.

3. Vammaisjärjestöjen toiminnan merkitystä kansalaisyhteiskunnalle ei pidä unohtaa.

Tapahtumaa koordinoi Vammaisfoorumi, joka edustaa 28 valtakunnallista vammaisjärjestöä ja noin 223 000 vammaista ja pitkäaikaissairasta ihmistä. Mukana tapahtuman järjestäjinä ja yhteistyökumppaneita on paljon muitakin toimijoita kuin vammaisjärjestöjä.

Tervetuloa mukaan tapahtumaan sekä jakamaan tietoa tapahtumasta ja sen teemoista somessa!

Vammaisvoimaa-tapahtuman ohjelma 29.8.2024

Narinkkatori klo 16.00

• Maija Aatelo, Heta – henkilökohtaisten avustajien työnantajien liiton puheenjohtaja
  • Tapahtuman suojelijan tasavallan presidentin puoliso Suzanne Innes-Stubbin tervehdys
  • Jukka Sariola, Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan ETENEn jäsen
  • Katariina Räikkönen, vloggaaja ja kansalaisaktivisti
  • Resonaaritrio: Eero Sivula, Juho Lähteenmäki ja Vili Rosti
    • Pidä huolta – Kaikki juhlii – Toivotaan, toivotaan
  • Jonas Bergholm, Steg för Steg -hallituksen jäsen
  • Jaana Tiiri, Vammaisten naisten valtakunnallinen yhdistys Rusetin järjestöasiantuntija
  • Vammaisvoimaa! -yhteislaulu
  • Katri Suhosen, Kirkkohallituksen asiantuntijan tervehdys paralympialaisista Pariisista
  • Juhana Vartiainen, Helsingin kaupungin pormestari
  • Milla Lindh, Suomen Kuurosokeiden järjestöohjaaja

Kulkue Narinkkatorilta Lasipalatsin kautta Eduskuntatalolle

Eduskuntatalo

• Vammaisvoimaa! -yhteislaulu
  • Vammaiset ihmiset ovat voimavara yhteiskunnalle
  • Veera Florica Rajala, Vammaisfoorumin puheenjohtaja
  • Osallisuus on yhdenvertaisuuden mittari
  • Kristiina Stenman, Yhdenvertaisuusvaltuutettu
  • Eduskunnan VAMYT-ryhmän puheenjohtaja Paula Risikon tervehdys
  • Riikka Leinonen, kirjailija
  • Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen, taiteilija
  • Eva Biaudet, Ruotsalaisen kansanpuolueen kansanedustaja
  • Antti Siika-aho, Keskustan puoluesihteeri
  • Mai Kivelä, Vasemmistoliiton kansanedustaja
  • Katriina Hiippavuori, Kristillisdemokraattien toinen varapuheenjohtaja
  • Hanna Holopainen, Vihreän liiton kansanedustaja
  • Mahdollisesti myös muiden puolueiden tervehdyksiä
  • Tilaisuuden juontaa Kaarina Huovinen, Vammaisfoorumin viestinnän asiantuntija.

Tilaisuutta ei striimata eikä tallenneta, mutta kuvaaminen ja videointi on sallittua ja toivottua.

Toivomme, että jaatte tapahtumaa sosiaalisessa mediassa käyttäen hashtageja #VammaisVoimaa ja #FunkisKraft

Tilaisuus on avoin kaikille ja päättyy arviolta klo 18.

Sydämellisesti tervetuloa!

Vammaisfoorumi

ja yli 50 vammaisjärjestöä ja vammaisasioista kiinnostunutta järjestöä, yhteisöä ja yritystä