Lihastautiliitto tekee aktiivisesti töitä yhdenvertaisen liikunnan puolesta niin koulu- kuin harrasteliikunnankin puolella. Liitossa on mm. kehitetty yhdenvertaisen liikunnan tuntimalleja koululiikuntaan ja tuotettu materiaalia kouluihin, ja Lihastautiliiton Kaikki kentille ja saleihin -podcast pitää yhdenvertaisen liikunnan asiaa esillä ympäri vuoden.

Unelmien liikuntapäivänä Lihastautiliitto haluaa tuoda esille yhdenvertaista liikuntaa ja siihen liittyviä käytäntöjä. Tänä vuonna meillä oli ilo palkita Vaasan Sport JuniorSport U13 -joukkue valmentajineen lihastautia sairastavan Eliksen esimerkillisestä huomioimisesta joukkueessa! Elis pelaa joukkueessa maalivahtina.

Palkitsemista ehdotti Eliksen äiti:

-Olen niin iloinen tuosta joukkueen meiningistä. Ikinä ei ole kukaan kiusannut ja valmentajat niin hyvin kartalla.  Kun saa soveltaa ja sopivasti vaaditaan, on Eliksestä kehittynyt superhyvä maalivahti!

Elis on pelannut jääkiekkoa 6-vuotiaasta saakka. Eliksen sairastaman lihastaudin Myotonia congenitan Beckerin tautimuoto aiheuttaa lihasheikkoutta erityisesti raajojen lihaksistossa ja tuo haastetta harrastukseen. Soveltamalla ja sopimalla haasteet on kuitenkin saatu ratkaistua:

-Elis saa jättää treeneissä vaikeita asioita tekemättä tai soveltaa. Valmentajat ymmärtävät, että Elis joutuu tsemppaamaan ja tekemään töitä tuplasti enemmän kuin muut. Palaute on ollut positiivista ja kannustavaa, ja haasteista huolimatta häntä kohdellaan kuin ketä tahansa muuta lasta, Eliksen äiti Janika kertoo.

Elis on alusta asti ollut sitä mieltä, että lihastaudista ja sen aiheuttamista haasteista puhutaan avoimesti joukkueen kanssa. Eliksen sairaudesta kerrottiin siis heti aluksi valmentajille ja he kävivät asian läpi koko joukkueen kanssa kopissa. Kun joukkueeseen on tullut uusia jäseniä, aikuisia tai lapsia, on myös heille kerrottu asiasta. Elis on ollut koko peliuransa ajan joukkueen tasavertainen jäsen, ja koko iso 29 pelaajan joukkue tsemppaa toisiaan ja puhaltaa yhteen hiileen.

Lihastautiliitto haluaakin palkitsemalla kannustaa seurojen lisäksi lapsia vanhempineen suhtautumaan liikuntaharrastuksiin avoimin mielin – fyysiset esteet ovat usein voitettavissa pienellä soveltamisella, ja kaikilla lapsilla on yhdenvertainen oikeus liikuntaan: -Kun menee vaan reippaalla mielellä ja avoimin kortein mukaan, voi parhaassa tapauksessa löytää sen oman jutun ja loppuelämän ystäviä. Eikä kannata lannistua matkalla vastoinkäymisistä: Elikselle tuli ajan myötä haasteita toimia kenttäpelaajana, mutta tilalle löytyikin uusi rooli maalivahtina. Joukkuelajissa tarvitaan monenlaisia ihmisiä ja joukkue tuo mukanaan paljon muutakin kuin itse lajitaidot: sosiaalisia taitoja, ystävyyttä ja ennen kaikkea iloa elämään. Liikunnan ilon soisin jokaiselle lapselle ja nuorelle, Eliksen äiti toteaa.