Lihastautiliitto haluaa nostaa esiin vapaaehtoisten tekemää arvokasta työtä – nyt haemme jo seitsemättä kertaa Vuoden Vapaaehtoista!

Vapaaehtoinen on henkilö, joka toimii omasta vapaasta tahdostaan ilman palkkaa yhteisön/yhdistyksen hyväksi. Hän voi olla itse sairastava, läheinen tai joku aivan muu.

Vapaaehtoistoiminta voi olla vaikuttamista, muiden ihmisten auttamista ja ohjaamista tai monia muita tehtäviä kuten kerhon tai vertaisryhmän vetämistä, nettisivujen päivittämistä, tapahtumien suunnittelemista ja toteuttamista.

Vuoden vapaaehtoinen voi siis olla esimerkiksi yhdistysaktiivi, vertaisryhmän vetäjä, sosiaalisen median vaikuttaja, blogikirjoittaja – ihan kuka tahansa, joka mielestäsi tekee hyvää työtä lihastautia sairastavien ihmisten hyväksi!

Ensimmäiseksi Vuoden Vapaaehtoiseksi valittiin vuonna 2015 Uudenmaan lihastautiyhdistyksen Sirpa Ekblom ja seuraavana vuonna Pirkko ja Kalevi Nuutinen Etelä-Hämeen lihastautiyhdistyksestä. Vuonna 2017 Vuoden Vapaaehtoiseksi valittiin Tommi Rantanen Keski-Suomen lihastautiyhdistyksestä, 2018 palkittiin Bäckströmin perhe Uudeltamaalta. Kaksi tuoreinta Vuoden Vapaaehtoista tulee Lounais-Suomen lihastautiyhdistyksestä, kun arvonimen vuonna 2019 sai Jasmin Toropainen ja vuonna 2020 Erja Simonen. Kuka on Vuoden Vapaaehtoinen  vuonna 2021?

Haku alkaa kansainvälisenä vapaaehtoisten päivänä 3.12.2021 ja ehdotuksia voi tehdä 31.1.2022 saakka. Voittaja julkistetaan Lihastautiliiton www-sivustolla 14.2.2022. Vuoden Vapaaehtoinen esitellään myös vuoden 2022 ensimmäisessä Porras-lehdessä!

Äänestämään pääset täällä: https://www.lyyti.fi/questions/d7387ce360