Teksti ja kuvat: Susanna Hakuni

Lihastautiliito palkitsi lauantaina 20.4. järjestettyjen Lihastautipäivien yhteydessä JM Concept Oy:n työpaikkana hyvästä ja yhdenvertaisesta kohtelusta. JM Concept on tamperelainen yritys, jonka toimialana on erilaisten liike- ja mainoslahjojen toimittaminen. Yritys työllistää kuusi henkilöä.

Työpaikkansa ilmiantoi lihastautia sairastava työntekijä Timo Toivonen, joka halusi tuoda esiin JM Conceptin käytännössä toteutuvan yhdenvertaisuuden ja huippuasenteen vammaisia henkilöitä kohtaan. Perusteissa mainittiin myös aito halu auttaa ja lihastautia sairastavan työntekijän mahdollisuus käyttää osaamistaan voimavarojensa puitteissa. Timo Toivonen toimii yrityksessä graafisena suunnittelijana.

Palkintoa vastaanottamassa oli JM Conceptin puolesta Mika Lahti, joka oli yrityksen saamasta tunnustuksesta iloinen ja otettu – ja hieman hämmästynytkin:

Lihastautiliiton kunniakirjan JM Concept Oy:n Mika Lahdelle ojensivat Liisa-Maija Verainen ja Raila Riikonen.

– Meille Timon palkkaamisessa ei ollut mitään ihmeellistä, koska lihastauti ei vaikuta osaamiseen millään tavoin. Toivoisin, että tämä palkinto avaisi silmiä näkemään mahdollisuuksia ja rohkaisisi muitakin yrityksiä yhdenvertaiseen rekrytointiin. Työelämän ulkopuolella on edelleen valtava määrä ihmisiä, joille vamma tai sairaus on turhana esteenä työllistymiselle, totesi Mika Lahti palkintoa vastaanottaessaan.

Vanhan hokeman mukaan ketään ei tulla pyytämään kotoa töihin – kotoa Timoakaan ei haettu, mutta kysyttiin kuitenkin:

– Olin nähnyt Timon tekeleitä Facebookissa, ja kun tarvetta graafikolle oli, lähestyin Messengerin kautta ja kysyin kiinnostaako, Mika Lahti kertoo työsuhteen alusta. – Timon tapauksessa tarvittavat työkalut eli tietokone ja tarvittavat ohjelmat olivat hänellä valmiina, joka on tietysti ollut meille hyvä asia ja helpottanut suuresti yhteistyön alkua. Timo pystyy tekemään töitä etänä kotonaan ja ihan oman aikataulunsa mukaan, mikä on ollut molemmin puolin toimiva systeemi.

Koko JM Conceptin pieni kuuden hengen työyhteisö on ollut palkinnosta otettu, ja ottanut sen Lahden mukaan vastaan nöyrän kiitollisina. Kysymykseen siitä, miten palkinnon perusteissa mainitut yhdenvertaisuus ja voimavarojen huomioiminen näkyvät työyhteisössä Mika Lahti vastaa Timon kautta:

– Ehkä asia on hieman toisin päin: Timo on tasavertaisesti osa työyhteisöä, emmekä koskaan ajattele asiaa muuten. Itse olen yhteyshenkilö ja taustat tietäen osaan kysellä silloin tällöin mikä on jaksamisen taso, Lahti toteaa.

Työnantajille, joita vammaisen henkilön palkkaaminen jännittää tai joille se näyttäytyy riskinä, Mika Lahdella on selkeä viesti:

– Uuden henkilön palkkaaminen on aina tietynlainen riski – onko uusi työntekijä tuottelias, ahkera, sopiiko työyhteisöön? Koeaika molemmin puolin hyvä tapa tutustua ja selvittää, soveltuuko henkilö yritykseen ja onko homma OK molemmin puolin. Ei siinä sen kummempaa ole!

Artikkeli on julkaistu alun perin Porras-lehden numerossa 2/2024.