Kaikki kentille ja saleihin! -podcast on yhdenvertaisen koululiikunnan äänitorvi. Tässä Lihastautiliiton podcastissa Liisa-Maija Verainen ja Elina Mäkikunnas tempaisevat kaikki mukaan koululiikunnan pyörteisiin!

Elina Mäkikunnas on koulutukseltaan opettaja ja hänellä on omakohtaista kokemusta koululiikuntaan osallistumisesta sähköpyörätuolin käyttäjänä. Elinalla on itsellään lihassairaus SMA2. Liisa-Maija Verainen toimii asiantuntijana Lihastautiliitossa lihastautia sairastavien lasten koulunkäyntiin liittyvissä asioissa. Yksi näistä on yhdenvertaisen koululiikunnan edistäminen. Podcastista hyötyvät koululiikunnan parissa työskentelevät, koulunkäynnin ohjaajat, perheet ja kaikki asiasta kiinnostuneet.

Avausjakson nimi on ”Alussa oli hiekkalaatikko, sekuntikello ja jälki-istunto”. Ja kyllä, otsikon asiat liittyvät lihastautia sairastavien nuorten kokemuksiin koululiikunnasta. Avausjaksossa podcastin vetäjät Liisa-Maija Verainen ja Elina Mäkikunnas kertovat kokemuksiaan yhdenvertaisen koululiikunnan edistämisestä. Kuulemme myös esimerkkejä Lihastautiliiton koulukyselystä.

1. jakson tekstikuvaelman pääset lukemaan täällä.

Podcastin toisessa jaksossa ”Hihat heilumaan ja renkaat pyörimään” mukaan keskusteluun liittyy Salli Rautiainen, jonka kanssa Elina ja Liisa-Maija jakavat mm. konkreettisia vinkkejä liikuntatunneille.

2. jakson tekstikuvaelman löydät täältä.

Podcastin kolmannessa jaksossa ”Suunnitellaan yhdessä – oppilas on asiantuntija” puhutaan siitä, mistä löytyisi aikaa liikuntatunnin suunnitteluun – aikaahan on aina rajallisesti. Ratkaisuna on, että oppilas otettaisiin mukaan suunnitteluun koko prosessin ajaksi sekä hyödynnetään oppilaan fysioterapeuttia ja koulunkäynnin ohjaajaa. Myös Lihastautiliitosta löytyy materiaalia opettajille.  Podcast-jakson vieraana on  11-vuotias Léo Järvi, joka on tämän aiheen asiantuntija.

3. jakson tekstikuvaelma löytyy täältä.

Voit kuunnella podcastin myös seuraavissa palveluissa: Google Podcastit, Apple sekä Spotify

Podcastin musiikin on säveltänyt Joosa Kurvinen ja äänityksestä vastaa Äänitarinankertoja Tuomo.