Kuuntele: Kaikki kentille ja saleihin! – yhdenvertaisen koululiikunnan äänitorvi • Podcast Spotify for Podcastersissa

Kaikki kentille ja saleihin -podcastin 10. jaksossa kerrotaan CP-liiton yhdenvertaisuutta edistävistä sarjakuvista yläkoululaisille. Liisa-Maija Veraisen kanssa keskustelemassa ovat CP-liiton lapsiperhetyön suunnittelija Sanna Tuisku-Lehto ja sarjakuvatyöpajaan osallistunut kahdeksasluokkalainen Toivo Kosola. Jaksossa kuullaan, kuinka nuorten työpajoissa syntyneet tarinat muuttuivat käytännön työkaluiksi opettajille ja oppilaille yhdenvertaisuuden edistämiseen kouluarjessa. Lisäksi jaksossa käsitellään koululiikunnan soveltamista kaikille ja avustajan roolia liikuntatunneilla.

Sarjakuvat ovat ladattavissa maksutta osoitteessa www.cp-liitto.fi/oppaat.

Nuorten näkökulma esiin sarjakuvien avulla

CP-liiton sarjakuvat toimivat oivallisina työkaluina kouluissa, joissa tarvitaan lisää ymmärrystä yhdenvertaisuudesta, moninaisuudesta ja erilaisista toimintarajoitteista. CP-liitto kehitti nuorten kanssa sarjakuvia, jotka käsittelevät monenlaisia koulumaailmaan liittyviä aiheita koulunäytelmistä ja välitunneista luontoretkiin. Työpajoissa nuoret pääsivät käsikirjoittamaan tarinoita omista kokemuksistaan. Lopputuloksena syntyi käytännöllisiä materiaaleja, joiden avulla opettajat voivat herättää keskustelua ja vähentää ennakkoluuloja.

Sarjakuvat on piirtänyt Aku Ankka -piirtäjänä tunnettu Kari Korhonen, joka oli innoissaan projektista.

– Kari kiitteli paljon, että käsikirjoitukset olivat huikeita. Ja kun olimme ajatellut, että hän saisi valita, mitkä toimisivat sarjakuvan maailmassa, niin ei hän oikein osannut valita. Hän sanoi, että kaikki ovat niin timanttisia, Sanna kertoo prosessista.

Toivo, joka on yksi työpajoihin osallistuneista nuorista, koki projektin erityisen merkitykselliseksi:

– Tiesin, että nyt pääsee vaikuttamaan siihen, että asiat huomioidaan paremmin.

Monikäyttöistä materiaalia

Sarjakuvia tehtiin alun perin alakouluikäisten opettamiseen. Vanhemmat ja opetusalan ammattilaiset kiittelivät materiaalia, jolloin nousi esiin toiveita, että vastaavaa materiaalia tarvittaisiin myös yläkoululaisille.

Alakoululaisille suunnattu materiaali sisältää sarjakuvan lisäksi väritys- ja yhdistelytehtävän sekä ohjeita opettajille. Yläkoululaisten sarjakuvien ohessa on sivu tyhjiä ruutuja, joihin voi itse tehdä oman sarjakuvan. Oppilaat pääsevät itse osallistumaan luovaan sisällön tuottamiseen.

Yhdenvertaisuuden toteutuminen eri tilanteissa on merkittävässä roolissa sarjakuvien tarinoissa. Sarjisten voima piilee siinä, että ne tekevät monimutkaisista teemoista helposti lähestyttäviä ja viihdyttäviä.

– Näitä ovat opettajat käyttäneet myös omissa sisäisissä koulutuksissa, eli he ovat itse työstäneet tätä materiaalia pohtien näitä kysymyksiä. Eli hyvin monenlaisiin käyttötarkoituksiin sopivat, Sanna havainnollistaa materiaalin monikäyttöisyyttä.

Kukaan ei saa jäädä ulkopuolelle

Yhdenvertaisuuden varmistaminen koululiikunnassa on yksi podcast-jakson keskeisistä teemoista. Toivo jakaa omia kokemuksiaan siitä, kuinka pienet sääntöjen muutokset ovat auttaneet häntä osallistumaan liikuntatunneille, esimerkiksi polttopallon pelaamiseen.

– Pitäisi tehdä asiat niin, että kaikki voivat osallistua ja tehdä yhdessä samaa juttua, vaikka sovelletusti.

Avustajien rooli korostuu liikuntatunneilla. Oikeanlainen avustaminen vaatii herkkyyttä ja tilannetajua – ei liikaa, mutta ei liian vähänkään.

– Avustaminen on merkityksellistä, mutta hitsi vieköön, kun se on aika haastavaa työtä, summaa Sanna osuvasti.

Sarjakuvat käyttöön!

Sarjakuvamateriaalit löytyvät CP-liiton nettisivuilta. Ne ovat vapaasti saatavilla opettajille ja vanhemmille tai muille kasvatustyötä tekeville.

– Niitä ei tarvitse käyttää kokonaisuutena, vaan voi ottaa parhaimmat palat ja soveltaa omiin tarpeisiin, Sanna toteaa.

Lataa CP-liiton sarjakuvat ja sovella niitä vapaasti yhdenvertaisuuden edistämiseksi!