Viranomaisposti muuttuu vuonna 2026 pääosin digitaaliseksi

Digitaalisuudesta tulee viranomaisviestinnän ensisijainen tapa vuonna 2026. Muutos koskee täysi-ikäisiä henkilöitä, jotka asioivat sähköisesti.

Alkuvuodesta 2026 alkaen Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön, kun tunnistautuu johonkin viranomaisen verkkopalveluun, kuten OmaVeroon: vahvan tunnistautumisen yhteydessä luodaan sähköinen postilaatikko Suomi.fi-viesteihin, jonne viranomaisten lähettämä digiposti jatkossa tulee. Suomi.fi-viesteihin tulee jatkossa posti myös muilta viranomaisilta kuin siltä, jonka asiointipalveluun kirjautumisen yhteydessä postilaatikko luodaan.

Käyttöönotosta tulee ilmoitus ja halutessaan palveluun voi lisätä sähköpostiosoitteen, jotta saa tiedon uusista viesteistä nopeasti. Mikäli viranomaisen asiointipalvelussa asioi yrityksen tai toisen henkilön puolesta, Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön itselle, eivätkä sille henkilölle tai yritykselle, jonka puolesta asioidaan.

Halutessaan viestien lähetystavaksi voi valita paperipostin Suomi.fi-viestien asetuksista, ja valinta on voimassa aina puoli vuotta kerrallaan. Jos tämän jälkeen kirjautuu uudelleen sähköiseen asiointipalveluun, digitaalinen posti otetaan taas automaattisesti käyttöön.

Muutos ei koske niitä henkilöitä, jotka eivät käytä viranomaisten sähköisiä asiointipalveluja, vaan heille posti tulee jatkossakin paperisena. Digiposti ei koske myöskään alaikäisiä eikä henkilöitä, joilla on edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutus.

Lähden ja lisätietoja: Digi ja väestötietoviraston sivusto.

Löysitkö etsimäsi?

Jaa tämä sivu somessa

Lue myös