Tuetun loman tavoitteena on lisätä hyvinvointia ja tarjota kodin ulkopuolinen lomamahdollisuus niille perheille ja aikuisille, joilla ei muuten olisi taloudellisesti mahdollisuutta lomaan. Lomalla virkistytään, tutustutaan uusiin ihmisiin, kokeillaan erilaisia taitoja ja koetaan elämyksiä.

Loma myönnetään taloudellisin sekä terveydellisin ja sosiaalisin perustein. Tuetut lomat järjestää lomajärjestö MTLH ry, jonka toiminta on STEA:n rahoittamaa.

Lihastautiliitolle on vuonna 2024 varattu yksi tuettu loma:

Vertaisloma lihastautia sairastaville toimintarajoitteisille aikuisille
3.-8.6.2024
Kruunupuisto, Punkaharju
Hakuaika päättyy 3.3.2024

Loman omavastuuosuus on 25 €/vrk aikuisilta, alle 17-vuotiailta ei peritä omavastuuta.

Lomaan sisältyy täysihoito, majoitus kahden hengen huoneessa tai perhelomilla perhekoon mukaisissa huoneissa/huoneistoissa, ryhmäkohtainen ohjelma, yleinen vapaa-ajanohjelma, lomapaikan allasosaston ja kuntosalin käyttö.

Jos lomatuen hakija ei pärjää lomalla yksin, tulee hänen hankkia itselleen avustaja lomalle. Jos hakijalla on työsuhteinen avustaja, hänen kulunsa maksaa lomajärjestö. Avustajan tiedot kirjataan tällöin hakemukselle sille varattuun kohtaan. Avustajana voi toimia myös perheenjäsen, läheinen tai ystävä, jolloin avustajaksi tuleva hakee myös lomatukea.

Lomaa haetaan täyttämällä lomahakemus MTLH:n verkkosivuilla hakuajan loppuun mennessä. Loman hakija voi myös voi myös tilata tai tulostaa paperisen lomahakemuksen. Hakemukset postitetaan hakuajan loppuun mennessä osoitteeseen: Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry, Ruoholahdenkatu 8, 4. krs, 00180 HELSINKI.

Hakemus kannattaa täyttää huolellisesti, koska puutteellisesti täytettyjä hakemuksia ei käsitellä.

Lisätietoja tuetuista lomista löytyy MTLH:n verkkosivustolta www.mtlh.fi ja asiakaspalvelusta lomat@mtlh.fi tai 010 2193 460 (ark. klo 9-13). Lihastautiliitossa tuetuista lomista antaa lisätietoja kuntoutusasiantuntija Susanna Ryynänen.

Kuntoutusasiantuntija

Susanna Ryynänen

susanna.ryynanen@lihastautiliitto.fi
Kurssi- ja leiritoiminta, kuntoutukseen liittyvä ohjaus ja neuvonta