Kurssit
Kurssiaika: Aloitusjakso 23.3. – 27.3.2020, seurantajakso 5.10. – 8.10.2020
Hakuaika päättyy: 24/01/2020
Paikka: Maskun neurologinen kuntoutuskeskus
Tarvittavat liitteet: Lääkärin suositus, jos haluat hakea Kelalta matkakorvausta ja/tai kuntoutusrahaa

Kenelle?
Kurssi on tarkoitettu työelämässä oleville ja/tai työelämään palaaville/pyrkiville lihastautia sairastaville aikuisille, jotka tarvitsevat tukea, ohjausta ja vertaiskokemuksia työelämän haasteisiin. Hakija voi olla juuri saanut lihastautidiagnoosin, hänellä voi olla epäily lihastaudista tai hän on sairastanut pidempään. Kurssi sopii myös osatyökykyisille. Kurssi on kaksiosainen.

Mitä kurssilla tehdään?

Asiantuntijoiden (esim. fysioterapeutti, sosiaalityöntekijä, työkykykoordinaattori) yksilöhaastattelujen lisäksi ohjelmassa on ammattilaisten ohjaamia keskustelu- ja toiminnallisia ryhmiä, alustuksia ja ryhmämuotoista liikuntaa. Kurssilla käsiteltäviä teemoja ovat mm. lihastauteihin liittyvä väsyneisyys, palautumisen tärkeys sekä kipuselviytyminen. Kurssilla annetaan tietoa erilaisista työelämän tukimahdollisuuksista, keinoista tukea työkykyä, työpaikalle tehtäväistä järjestelyistä sekä sosiaalipalveluista. Lisäksi kurssilla jaetaan kokemuksia ja vinkkejä. Kurssilaisia kannustetaan oman hyvinvoinnin lisäämiseen työssä ja arjessa.

”Kurssi lisäsi voimavaroja arkeen. Pysytään töissä – kurssi auttoi minua saavuttamaan sen, minkä takia kurssille tulin – sain kurssien välissä päätöksen osatyökyvyttömyyseläkkeestä, jonka turvin voin jatkaa myös työssä käyntiä. Kurssi tuli juuri oikeaan aikaan. Ohjaajien ammattitaito ylitti odotukseni.”