Lihastauteja sairastavia kehotettiin pitkään välttämään fyysistä rasitusta, sillä sen ajateltiin lisäävän lihasheikkoutta ja pahentavan oireita. Suositukset ovat muuttuneet, ja nykyään tidetään että lihastautia sairastava hyötyy liikunnasta, kunhan harjoittelussa otetaan huomioon oireiden vaikutus liikkumiseen ja toisaalta harjoittelun vaikutus oireisiin.

Lihassairaat harrastavat samoja liikuntalajeja kuin terveetkin, mutta yksilöllisesti soveltaen ja apuvälineitä käyttäen. Ehdottomasti suosituin ja lähes kaikille soveltuva liikuntamuoto on uinti. Muita useimmille lihassairaalle hyvin sopivia liikuntalajeja ovat esimerkiksi vammaisratsastus, sauvakävely, lihaksistoa huoltavat venyttelyt, kuntosali, kuntopyöräily, jousiammunta, tasapainoharjoitteet erilaisilla alustoilla, melonta, asahi ja jooga

Joukkuelajeista pyörätuolia käyttäville sopivat sähköpyörätuolisalibandy sekä sähkärijalkapallo. Kannattaa myös muistaa erilaiset pelit, kuten curling, keilailu, puhallustikka ja boccia. Liikunta voi olla myös jotain ihan tavallista tekemistä josta nauttii, kuten shakkia,

Lihastautiliitossa liikuntaan liittyvistä asioista vastaa järjestösuunnittelija Sirpa Kälviäinen.

Lihastautiliiton jokaisessa jäsenyhdistyksessä toimii liikuntavastaavia, jonka puoleen voi kääntyä oman alueen liikunta-asioissa. Liikuntavastaavat toimivat yhteyshenkilöinä yhdistyksen ja alueella toimivien yhteistyökumppaneiden välillä ja koordinoivat ja kehittävät jäsenistölle sopivia terveysliikuntapalveluita.

Lihastautiliitto on julkaissut myös Lihaksista viis, liikkumaan siis -liikuntakäsikirjan, josta löytyy ohjeita, kokemuksia ja lajiesittelyjä lihastautia sairastavalle liikkujalle.